Opprinnelig lagt inn av 205gti16v
South Beach kan umulig vere sundt i det heile, det er FETT og protein kroppen treng. William Banting skreiv den første lavkarboslankeboka på 1800-tallet og den kunnskapen var i bruk av fleire leger fram til 1960 i england og USA. Erfaring frå desse legane var at dersom pasientane åt det dei hadde lov til (FETT og protein) så gjekk pasientane ner i vekt heilt uavhengig av kalorimengde.
Me er alle forskjellige men for majoriteten er det nok å kutte karbo ut og spise FETT og protein,så ordner kroppen resten.
Dette hører kanskje ikke hjemme i denne tråden, og moderatorene får bare slette det om de vil, men jeg må si dette. Du skriver flere steder at vi alle er forskjellige etc. Likevel påstår du slikt som at South Beach umulig kan være sunt, og sier veldig bastant at kroppen trenger FETT og protein.
Noe av det vi som følger lavkarbo plages med er at "alle" andre mener at det vi driver med er usunt, og at de forbeholder seg retten til å være allvitende om kosthold. De har rett, vi tar feil. Når vi så gjør det samme, slik jeg synes du gjør nå, så kan det virke akkurat like provoserende (og avskrekkende) på folk som lavkalorientusiasmen virker på oss. Vi har kanskje folk som smugleser litt her inne og lurer på om de skal begynne med en lavkarbolivsstil, og jeg synes vi skal være forsiktig med å støte fra oss folk med å påberope oss å være kosteksperter og ha funnet den ultimate sannhet om hva godt kosthold er. Vi har oppdaget noe som fungerer for oss, men vi behøver ikke bli arrogante for det.
Det finnes (har iallefall funtes) folk her på forumet som følger South Beach. Vi har også hatt folk her inne som har gått over til Grethe Roede, så vidt jeg kan huske. Vi kan godt vise litt respekt for hverandres valg av diett, hvis ikke er vi like ille som statens allmektige råd for ernæring og resten av folkene som fordømmer vårt kosthold.
Dette ble lenger enn jeg hadde trodd, og jeg går utifra at innlegget blir flyttet. Men jeg blir kraftig provosert når folk uttaler seg på den måten du gjorde her, og trengte å si det. Å ta det opp over pm var heller ikke aktuelt, for jeg synes dette her er noe vi alle bør tenke på.
Apropos påstanden din først, så nevner faktisk selv Torkil f.eks Lindberg, men også Grete Roede (!) som et godt kosthold etter ketolysekuren. Slik jeg forstår det mener ikke han at hans kur, som i hovedsak består av nettopp fett og protein, er det sunneste alternativet på lang sikt.
Sist redigert av Sugarpill : 11-09-05 kl 00:04.
|