|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Supera, her.
Hvilken sukkeralkohol snakker du om? Mange av sukkeralkoholene blir delvis tatt opp i tarmen. Det er få som er GI=0. Sukrin og stevia er blant de få som er GI=0, men dem blir jeg ikke dårlig i magen av i det hele tatt. Maltitol tar vi opp ca 50% av, og jeg blir utrolig dårlig i magen av maltitol. Så det høres ikke ut som at det stemmer det du har lest...
Ja, det var det da. Jeg tror kanskje det var snakk om maltitol eller xylitol, muligens i forbindelse med sukkerfri sjokolade eller noe, men det blir delvis gjetning fra min side. Jeg tror tanken var at sukkeralkoholene fórer bakteriene lenger i tykktarmen hvis de ikke blir tatt opp tidligere i tynntarmen, og resultatet er luft og sånt, noe som "beviser" at opptaket er minimalt. Får man ikke magetrøbbel, så er det fordi bakteriene ikke har fått mat, fordi de ble tatt opp i tarmen på et tidligere tidspunkt (og dermed påvirker blodsukkeret).
Litt sånn muligens-kanskje-hvis-atte-spørsmål dette her, men jeg ville bare høre allikevel. Synes det var en interessant tanke, og det hadde vært superkjekt om det var riktig, da hadde det jo vært enkelt å vite hva man burde holde seg unna.
Edit: Jeg fant denne tråden, det kan være der jeg har lest det. På side to er det i alle fall en påstand om det jeg lurer på, men jeg veit ikke helt hva jeg skal tro.
Sist redigert av Glorfinia : 15-06-11 kl 03:36.
|