Tråd: 10 karb meny
Vis enkelt innlegg
Gammel 14-06-11, 18:42   #8
Frøkendings
Medlem

Frøkendings sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: På landet :) (utenfor Bergen)
Alder: 44
Frøkendings er på en erverdig vei

Sv: 10 karb meny

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Aha. Jeg vet ikke helt hvorfor legen har anbefalt akkurat 10 karbohydrater - de fleste kommer fint i ketose så lenge de er under 20 karber om dagen. Det meste bør komme fra grønnsaker som vokser over jorda.
Jeg aner ikke..skal ta dette opp ved neste legebesøk..om andre klarer seg med 20 karber så må jo for pokker jeg og få lov til det? makan!

Om du har lyst til å forske litt ekstra på dette selv, så finnes det mange gode bøker. I Sten Sture Skaldemans "GI-Noll" (eller kokeboka hans) kan du lese mer om kosthold med både 10 og 20 karber om dagen. I Torkil Andersens "Slank med ketolysekuren" finner du veldig god informasjon, oppskrifter og forslag til ukesmenyer, for et kosthold med ca 15 karber om dagen. I tillegg finnes en ny norskoversatt Atkins-bok som heter "Den nye Atkins-dietten", som er en kjempefin innføring i lavkarbokosthold hvor man bruker god tid på å finne ut hva nettopp din kropp tåler og ikke tåler av matvarer - der begynner man også med ca 20 karber daglig, hvor mesteparten skal komme av "lovlige" grønnsaker, deretter trapper man opp og tester nye matvarer, skritt for skritt.
Jeg har bestilt meg time nå i slutten av juni hos sofie hexelberg, og gleder meg veldig til det. Kanskje hun kommer frem til at jeg kan ha flere karbohydrater? De skal ta prøver av alt mulig, og samarbeide med fastlegen min..det blir spennende

Det er de bøkene jeg kommer på som virker mest relevante for det du beskriver, og som gode innføringer for lavkarbo generelt. Kan hende du kan få opp matlysten med noen knasende blandede salater med oljedressing på?

Knasende spinatsalat med kylling og fetaost kanskje? Det er så godt! (men magen min vrir seg bare jeg tenker på det...arg)
Uansett, tusen takk for at du svarer på spørsmålene mine, og prøver å hjelpe Det sitter jeg veldig stor pris på!

Frøkendings er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat