|
Sv: Birkebeinerløpet 2011
Jeg følger ikke noe spesielt program, men frem til Sentrumsløpet løpe jeg veldig mye intervaller, kanskje 3-4 ganger i uka (4x4). Sentrumsløpet var på 10 km, og fra januar til mai så løp jeg kanskje 7-8 6km-etere, og en 8 km. 
Jeg var utrent fra før, og det ble nok litt for mye løpetrening for meg på de månedene, det kjente jeg på knærne, jeg burde ha trent mye mer allsidig, som mere ellipse f.eks og gange i stigning. Nå er ikke jeg overvektig (lengre), men uansett så er løping den mest belastende treningsformen man har, og det blir jo verre jo flere kilo man har å løpe med, og de aller fleste som begynner å løpe som treningsform, får belastningsskader.. Så jeg ville ha startet veeeeldig forsiktig, og hvis man ikke har løpt noe særlig i det hele tatt, å begynne med rask rask gange, og satse mye på oppoverbakketrening i begynnelsen. Nå i sommer kommer jeg til å satse mer på alsidig trening, som sykling og ellipse i tillegg til tredemølle med veldig stigning, og styrketrening, og kanskje ha en langtur jogg/løp i løpet av uka, på 7-9 km, samt en intervall 5x1000 m. (Har man planer å løpe endel, er det viktig å trene styrke på spesielt mage og rygg.)
Og sko, legg penger i sko, det er syyykt forskjell på et par til 300,- og 1300,-... som å komme til himmelen Så forresten at skulle man løpe Birken, var det fint om man kjøpte "terreng-joggesko", de har mer støtte og beskytter foten bedre mot stein og ulendt underlag.