|
Sv: Sukker i barneyoghurt
Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.
Yoghurt er i grunnen litt oppskrytt som sunn mat.
All yoghurt inneholder sukker og noen veldig mye.
Yoghurt er iallefall ikke lavkarbomat.
Skal man gi yoghurt til ungene sine så lønner det seg å velge naturell som jo inneholder minst sukker.
Ser at mange voksne tror at de kan velge bort f.eks en brødskive og erstatte den med yogurt når de skal ned i vekt.
Altså de spise f.eks bare en skive brød og ikke to også tar de en yoghurt i steden.
Helt feil, skal man spise en yoghurt, så bør den faktisk være hele måltidet, ikke i tillegg til brødmat. 
Yoghurt er vel greit på Fedon, er det ikke? Tyrkisk yoghurt er forøvrig bedre enn tine naturell, omtrent dobbelt så mye fett. 
Opprinnelig lagt inn av Supera, her.
Fordi folk flest tror at tilsatt sukker er det eneste sukkeret som teller. Melkesukker, fruktsukker og andre sukkerarter teller ikke som sukker må du jo skjønne. "Ikke tilsatt sukker" er langt fra det samme som GI null. Huff, jeg husker da jeg helt seriøst lagde smoothie av fruktyoghurt, banan, ananas og mango og trodde at jeg var SUNN. Det var jo bare yoghurt og frukt - sååå sunt atte... Regnet ut på diett.no nå, og det var ca 60g kh i ett stort glass. 70% karbohydrat, 20% fett og 10% proteiner... Huff og huff... Drevon hadde vel applaudert måltidet. 
Det er sant, har også hatt den tankegangen. "Fruktsukker? Men da er jo bra, da!" Ojoj, litt av en smoothie! Men vi er jo lært opp til å tenke sånn, desverre!
*
Jeg begynner å føle at Tine driver med villedende markedsføring, når de på ett sted på nettsidene sine gir inntrykk av at barneyoghurtene deres inneholder halvparten av sukkeret som det faktisk gjør.