Vis enkelt innlegg
Gammel 11-06-11, 11:17   #25
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hjelper ikke trening?

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

Vi utreder egentlig bare på oppdrag fra fastlege\NAV, men de fleste som ramler innom får et tilbud og mange av de får hjelp. Vi har desverre endel som ikke er villige til å endre på noe av det de gjør selv om livet går i dass og da får vi ikke gjort noe som helst. Andre mener de har prøvd alt og ikke gidder mer, de har egentlig bare hatt en arbeidspraksisplass gjennom NAV etter at de mista forrige jobb, slike funker det som oftest dårlig med og. Er en god del vi ikke kommer så langt med, men får heldigvis hjulpet noen

Jeg skal drodle litt her - fordi jeg tror ikke helt at det er som du sier at endel ikke er "villige" til å endre på ting. Tar man utgangspunkt i den enkelte, kan det være mange årsaker til at det er vanskelig og gjøre endringer, mangel på kunnskap feks om hva trening faktisk kan bidra med, både fysisk og ikke minst psykisk kan være en av de. De har kanskje forsøkt, og blitt "sykere" dvs fått mer smerter, og igjen vil da manglende kunnskap gjøre at man ikke "holder ut" denne overgangsperioden. (Litt som ved start av lavkarbo, er du ikke klar over abstinensproblemene i starten, kan man lett gi opp). I tillegg så har du den gruppen av mennesker som har problemer med og "bli fortalt" hva som er det beste for dem - det vet gjerne at de er på vei til dårligere helse, dette er ofte vanskelig å innrømme (at man gjør feil, eller tar feil) - og ingen utenforstående skal komme her og fortelle de hvordan ting skal gjøres...

Litt menneskekunnskap og psykologi kan være til hjelp ved at man benytter a la coaching-metoder som får folk til å tenke selv - og etterhvert ØNSKE endring, deretter vil de søke opp kunnskap og så ta en avgjørelse på egen hånd om at dette er noe de vil forsøke. Det må komme utifra et ønske fra den det gjelder SELV - og er ikke det tilstede blir man ikke særlig lydhør for råd fra andre, uansett hvor gode disse rådene er.

Jeg er feks slik at jeg liker best og lese om eller høre om andre i noenlunde samme situasjon som har blitt bedre, og så finne ut hva de gjorde - for så å kunne skape et ønske om å nå det samme målet selv Kommer noen og forteller meg entusiastisk om noe de mener vil være bra for meg går jeg tvert i vranglås, og tidligere kom jeg meg ikke utav den heller. I senere tid klarer jeg og prosessere denne informasjoen på en annen måte, lese meg opp litt selv - og deretter gjøre det om til et ønske jeg har selv. Ikke alle klarer og løsrive seg fra den vranglåsen dessverre... men sånn er vi, forskjellige - og vi må derfor møtes på forskjellig måte for å skape den beste kommunikasjonen.

Det er alltid noen som ikke gidder - men med min naive tro på det gode i alle mennesker tror jeg at de punktene jeg nevner ovenfor ofte er årsak til at mange "sitter fast" i mønster som gjør at endring er uaktuelt - dette i hovedsak fordi det kjente - selv om det ikke er det optimale - ofte blir valgt framfor det ukjente som man ikke vet resultatet av...

Ta med igjen at jeg synes det er kjempeflott med den jobben du og dine kolleger gjør, du får jo stadig bevis på at det GÅR an og endre helsetilstanden bla ved trening, men også ved kostholdsendring. Flott at slike som deg kan bidra positivit i så mange menneskers liv - jeg antar at du selv også får god motivasjon ved og se hva trening og kosthold kan gjøre - og ikke minst antar jeg at du får mange positive direkte tilbakemeldinger om det samme DA er det godt og gå på jobb!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat