|
Sv: Mitt kosthold vs vekttap
Opprinnelig lagt inn av jenta26, her.
så jeg som ligger på 12-13 gram karbo går altså ikke på ketolyse?
Det er stor forskjell på 5 gram og 12-13 gram. 13 gram er så nære 15 at det anses for greit.
Det er flere årsaker til at det er greit og ligge på rundt 15 gram for kvinner, blant annet avhjelper det kroppen med produksjon av glukose til hjernen, som i tillegg til disse 15 gram må "lage" over 100 gram glukose av andre næringsstoffer man inntar. Noen går også saktere ned i vekt med så lite karbo, uten at man direkte kan forklare det.
Grønnsaker inneholder i tillegg mye god næring (vitaminer og mineraler), i motsetning til feks ananas som i hovedsak inneholder fruktsukker.
Du må selvfølgelig spise slik du ønsker selv - men avviker det i stor grad fra ketolyseboka, er det strengt tatt et ketogent kosthold man følger, ikke direkte ketolyse. I tillegg som sagt - noen får redusert vektnedgang med så lite karbo, så istedet for å skylde på at ketolyse ikke "virker" i slike tilfeller, bør man enten øke på med karbo, eller velge et kosthold hvis retningslinjer passer bedre med karboinntaket.
Ketolyseboka anbefaler og redusere fra 15 gram karbo om man ikke kommer i ketose, eller ikke oppnår ønsket vektnedgang. Dette betinger at man ellers følger retningslinjene og ikke skeier ut, drikker for lite vann, spiser frukt, spiser for lite fett eller altfor mye protein osv.
Boka er ikke entydig i karboinntaket, annet enn at den anbefaler maks 15 gram karbo pr dag for kvinner, og som jeg sier redusere om man ikke kommer i ketose eller ikke har vektnedgang. Man står jo selvfølgelig fritt til å tolke selv - men da må man ta med at andre kan ha andre tolkninger/meninger om samme tema.
Temaet er diskutert flere ganger på forumet, er man interessert kan man jo søke opp andre tråder og se hva som sies der 
Personlig mener jeg det viktigste er at man har funnet et kosthold som er optimalt for en selv, man får i seg nok næring (les her fett), tar vitaminer i tillegg (viktig når man spiser så veldig lite karbo), går ned i vekt og har det ellers fint og komfortabelt med maten man spiser 
|