|
Sv: Mitt kosthold vs vekttap
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Ser jo ut som om det er den samme, den du linka til heter Udo's Choise omega 3-6-9, og den jeg linka til heter Udo's Choise, High Lignan, 3-6-9 blend. Mener high lignan betyr at det er mye antisoksidanter i olja. Ingrediensene ser også identiske ut. I så fall, hurra! For dette sparer jeg jo en del penger på. 
Men, jeg er også litt nysgjerrig på hva du baserer påstanden på, altså. Er dette noe du kun har erfart på egen kropp (har forstått det sånn at du aldri egentlig har vært overvektig), eller er det noe du har fra et sikkert sted, eventuelt andre påfallende anektotiske bevis, f.eks?
Det er mange forsøk (jeg gidder ikke skrive opp referansene akkurat nå), men det er amerikanske, danske og engelske forsøk og studier som viser at essensielle fettsyrer, har en unik evne til å binde seg til en reseptor innerst i cellene som styrer den aerobe energiproduksjonen. Den kalles PPAR. Vi har kun to typer essensielle fettsyrer, Alfalinolesyren, som er starten til omega 3 familine, og linolensyre, som er starten til omega 6 familien. Det viste seg at ved forsøk på både dyr og mennesker, så økte forbrenningen av fett og utholdenheten steg kraftig ved stort nok inntak. Dette ble testet på idrettsfolk som tok 15 ml pr 25 kg kroppsvekt, slik at de fleste tok 45 ml pr dag. Cocosa vil gi en lignende effekt, den forbrennes veldig lett, og gir en slags triggereffekt for forbrenningsovnene.
Jeg tenkte med meg selv at studier sier ditt og datt, men hva skjer EGENTLIG om jeg prøver dette? Jeg har alltid hatt en pudding på magen, godt å ha noe å ta av når en skal løpe time etter time. Og kroppen vil ikke kvitte seg med den. Til nå.
Jeg har tatt Udo`s Choice og cocosa en uke, 45 ml av hver, hver dag, pluss en boks makrell i tomat, siden menn har litt problemer med å omdanne alfalinolensyre til DHA og EPA, og den marine oljen er mer potent enn den fra alfa syren. Men den oksiderer også langt raskere.
Og magen skrumper skikkelig raskt. På bare 9 dager har jeg begynt å få ruter, noe jeg ikke har hatt siden 20 årene. Fortsetter det sånn er jeg jo nesten rippet når sommeren er over. Så det virker som om det har noe for seg. Essesielle fettsyrer kan skru på knappen på gennivå som setter igang forbrenningen inne i cellene. Derav bedre utholdenhet (som også stemmer iflg pulsklokka mi, enda et bevis på at studiene faktisk holder vann). Men det er dette med doser da, jeg tror man bør opp i mellom 15 og 30 ml pr dag for å få effekt. Som sagt tar jeg selv 45 ml pr dag av hver, men det er veldig viktig å starte forsiktig. Sist gang gjorde jeg ikke det, med den følgen at jeg ble syk, leveren klarte ikke å behandle all gallen som fulgte med.
|