|
Sv: Mitt kosthold vs vekttap
Opprinnelig lagt inn av Regret, her.
Jeg lurer litt på om jeg gjør noe galt når det kommer til kostholdet mitt...
Jeg har gått på ketolyse siden 24.mars og har gått ned 3,4 kg på denne tiden. Jeg har hatt en del sprekker og har ikke vært i ketose konstant. Vekta har gått tregt siden starten, men nå går det selvsagt enda tregere enn før.
Jeg er 20 år, jente, og startet med en bmi på ca 24 og har nå karret meg ned til 23,6. Det vil si jeg har gått fra en vekt på 73,1 til nå 69,7 kg og er ca 172 cm høy. Jeg ønsker å gå ned til 55kg, men jeg vet igrunn at det er for mye å håpe på, så dersom jeg kommer meg til 62kg er jeg strålende fornøyd. Kommer til å begynne med styrketrening så snart målvekten er nådd, og vil da gå over til en mer generell lavkarbo.
Jeg har forsøkt periodevis fasting men måtte slutte så en 15 timers faste er i såfall utelukket framover.
Som andre har nevnt, du er ikke innenfor overvektig lengre, og da er det vanskeligere og gå ned i vekt. Det VIL gå saktere, og enda saktere vil det gå når du sprekker jevnlig... 
Sitat:
På en normal dag ser måltidene f.eks slik ut:
Frokost: 0,4g karbo
2 osteknekkis av kavli skivet ost med jalapenos med 2g vita hjerte'go lettsmør pr osteskive.
1 kopp grønn mint te med 3 suketter.
Hvorfor lettsmør? Kroppen din trenger som andre nevner fettet som energi nå når du har såpass lite igjen å ta av på kroppen. Jeg er forsåvidt helt enig når det gjelder vita hjertego produktene, google litt selv og les. Temaet har også vært oppe her inne tidligere. Liker du ikke meierismør, bruk heller bremykt som er olje+smør. Frokosten din er ekstremt beskjeden etter min mening 
Sitat:
Lunsj: 1,1g karbo
Omelett av 2 egg, 2ss fløte, ca 20g fetaost og en liten drøss med gressløk.
3 skiver bacon uten hud/fettrand.
Bedre, men hvorfor fjernes hud/fettrand på baconet? Det er jo det som gir den gode smaken 
Sitat:
Middag: 8,29g karbo
Kyllingsalat av 1 kylling filet, grønn salat, ca 3 skiver squash, ca 45g peanøtter, 67g fetaost, 22g ananas og 2ss peppesrømmedressing.
Salat er ikke middag etter min mening, forhåpentligvis spiser du mer "fast" mat ellers som laks, entrecote, nakkekotelett osv med mye grønnsaker til. Ketolyse sier at mesteparten av karbohydratene bør komme fra grønnsaker. Salat er ikke å anse for grønnsak, den er svært mager på næring. Jeg ville byttet ut ananasen med grønnsaker for en periode, så kan du heller innføre den igjen når du er nærmere målvekten din.
Sitat:
Ellers: 0,1g karbo
Jeg drikker en del pepsi max, gjerne 2 glass om dagen.
Jeg prøver å drikke minst 1,5L vann, men liker det ikke så det blir ikke hver dag.
Jeg spiser av og til litt middagsrester eller baconsnacks til kvelden.
Total: 9,55g karbo
Fett: 71%
Protein: 27%
Karbo: 2%
Vann er alfa og omega for fettforbrenningen på lavkarbo, så om du kan bruke motivasjonen for å gå ned i vekt til å drikke mer vann så hadde det vært kjempebra. Du spiser også veldig lite karbohydrater til å spise ketolyse - den bør jo ligge på rundt 15 gram hver dag, og da som sagt i hovedsak fra grønnsaker.
Sitat:
Det var da litt info om meg og mitt kosthold, så om noen har noen synspunkter til hvorfor vekttapet uteblir? Nå er jeg heldig om jeg får et tap på 100g i uka. Jeg har også testet om brusen kan ha skylden, men den har visst ingenting å si.. Etter jeg kuttet ut fasten så er jeg ikke stresset i hverdagen heller. Ellers er jeg ofte sliten i kroppen og løper etter 2 små barn hele dagen, nok til å telle som trening. Jeg prøver å komme meg på treningssenteret relativt ofte også, men det er i grunn dårlig med trening. Liker ikke å gå turer, men om det kan løsne noe så er jeg villig til å prøve en runde hver dag.
Synspunkter på hvorfor vekttap uteblir, listet opp:
1. Du er normalvektig
2. Du sprekker jevnlig
3. Du spiser for lite karbohydrater
4. Du spiser for lite grønnsaker
5. Du drikker for lite vann
Jo nærmere normalvekt man er - jo strengere må man være på å følge i dette tilfellet ketolysereglene Så da kan du jo tenke litt gjennom om du har motivasjon til å presse deg ned flere kilo, eller om du skal forsøke og stramme opp en del med trening.
Det viktigste er at du finner etterhvert et kosthold du kan LEVE med til daglig - der du beholder vekta og har overskudd til hverdagens oppgaver 
|