|
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
|
Sv: Mitt kosthold vs vekttap
Opprinnelig lagt inn av Regret, her.
Jeg lurer litt på om jeg gjør noe galt når det kommer til kostholdet mitt...
Jeg har gått på ketolyse siden 24.mars og har gått ned 3,4 kg på denne tiden. Jeg har hatt en del sprekker og har ikke vært i ketose konstant. Vekta har gått tregt siden starten, men nå går det selvsagt enda tregere enn før.
Jeg er 20 år, jente, og startet med en bmi på ca 24 og har nå karret meg ned til 23,6. Det vil si jeg har gått fra en vekt på 73,1 til nå 69,7 kg og er ca 172 cm høy. Jeg ønsker å gå ned til 55kg, men jeg vet igrunn at det er for mye å håpe på, så dersom jeg kommer meg til 62kg er jeg strålende fornøyd. Kommer til å begynne med styrketrening så snart målvekten er nådd, og vil da gå over til en mer generell lavkarbo.
Jeg har forsøkt periodevis fasting men måtte slutte så en 15 timers faste er i såfall utelukket framover.
På en normal dag ser måltidene f.eks slik ut:
Frokost: 0,4g karbo
2 osteknekkis av kavli skivet ost med jalapenos med 2g vita hjerte'go lettsmør pr osteskive.
1 kopp grønn mint te med 3 suketter.
Lunsj: 1,1g karbo
Omelett av 2 egg, 2ss fløte, ca 20g fetaost og en liten drøss med gressløk.
3 skiver bacon uten hud/fettrand.
Middag: 8,29g karbo
Kyllingsalat av 1 kylling filet, grønn salat, ca 3 skiver squash, ca 45g peanøtter, 67g fetaost, 22g ananas og 2ss peppesrømmedressing.
Ellers: 0,1g karbo
Jeg drikker en del pepsi max, gjerne 2 glass om dagen.
Jeg prøver å drikke minst 1,5L vann, men liker det ikke så det blir ikke hver dag.
Jeg spiser av og til litt middagsrester eller baconsnacks til kvelden.
Total: 9,55g karbo
Fett: 71%
Protein: 27%
Karbo: 2%
Det var da litt info om meg og mitt kosthold, så om noen har noen synspunkter til hvorfor vekttapet uteblir? Nå er jeg heldig om jeg får et tap på 100g i uka. Jeg har også testet om brusen kan ha skylden, men den har visst ingenting å si.. Etter jeg kuttet ut fasten så er jeg ikke stresset i hverdagen heller. Ellers er jeg ofte sliten i kroppen og løper etter 2 små barn hele dagen, nok til å telle som trening. Jeg prøver å komme meg på treningssenteret relativt ofte også, men det er i grunn dårlig med trening. Liker ikke å gå turer, men om det kan løsne noe så er jeg villig til å prøve en runde hver dag.
For det første, hvorfor vil du gå over til generell lavkarbo i fremtiden. Om du ser på LCHF som en kur...da er du allerede feil ute å kjører. Det du vil spise resten av livet, er det du skal spise idag. Jeg tror, når, alt kommer til alt, at LCHF ikke er det du liker best, det ser ut som om du har et litt snevert utvalg av mat.
I Sverige kalles LCHF for nytelsesmetoden, fordi maten er så fet og god.
Nå, om du vil ha hjelp: Kutt ut ALT som det står Vita hjertego o.l på. Det er helseskadelig, og kan på sikt gi hjerte/kar sykdommer og visse former for kreft. Du må under INGEN OMSTENDIGHETER GI DINE BARN MARGARIN!!!!!!
Deretter bør du kjøpe den nye boken til Atkins, og lese den fra perm til perm.
Så: Kjøp Cocosa og Udo`s Choice. Jeg skal ikke gå i detaljer, men de to komponentene kan vi deg en ny forbrenning. Du skal i så fall ta fra 5 til 15 ml 2 ganger daglig av begge oljene, både Cocosa og Udo`s. Begynn med 5 ml, ellers kan gallen gjøre at du blir så kvalm at du blir uvel og spyr av det. Udo`s krever nemlig mye galle. Er ikke leveren vant til det så blir det krasj.
Rydd ut alt som har med frø og nøtter. Selv om JEG anser deg som normalvektig, kan du KANSKJE klare å gå ned noen kilo. Det bestemmer kroppen din selv. Men nøtter og frø (inklusive knekkebrød og brød, selv lavkarbo) har ingen plass når du som er så slank skal kickstarte forbrenningen.
Spis Paleo. Det betyr at du skal spise fet fisk, kjøtt og fugl, egg, smør, og grønnsaker. I noen grad seterrømme og kremfløte.
"Fislete mat", gir også en fislete vektnedgang. En god biff, ca 150 gram, med 1 desiliter god, fet hjemmelaget bernaisesaus med en liten salat til, er en god middag. Omeletten til frokost, med 4 plommer og 2 eggehviter, kan være full av tomat, gressløk, pepper, havsalt, fet ost og løk og bacon, og selvfølgelig stekt i smør. Mye smør. Det er i det hele tatt kvaliteten på fettet som avgjør om du går ned i vekt når du er så slank som du er nå. Det er lite fett å ta av, og det vil gjøre at kroppen din holder litt igjen, for nå er tanken straks tom. Du må gi signaler om at det er overflod av mat, slik at den slipper taket. Men REN mat. Grønnsaker og kjøtt og fett. Sammensetningen av Udo`s og Cocosa vrir om noen knapper i cellene, slik at de øker forbrenningen, i noen tilfeller dramatisk.
Trene behøver du ikke, med mindre du er interessert i god helse. Selvfølgelig kan det på sikt hjelpe deg til å holde vekta, men er man ikke interessert, så er man ikke det 
|