|
Sv: Kolesterolet mitt har gått "gjennom taket"
Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.
Det er ikke uvanlig at kolesterolet går opp de første månedene på lavkarbo for å så gå ned og da gjerne lavere enn opprinnelig.
Jeg skulle ønske at noen kunne dokumentere det....og at jeg hadde vært i ketose minst 11 måneder før jeg sjekket mitt kolesterol.
Etter 6 måneder i ketose var jeg hos legen for en sjekk. Da hadde jeg et totalkolsesterol på 9.7
Legen ville settet meg på kolesterolsenkende medisiner med en gang siden vi har mye hjertetrøbbel i familien.
Jeg sa at jeg heller ville endre kosthold og få det ned selv og vi ble enig om en ny sjekk etter 3 måneder. Var ganske sikkert på at det var så høyt pga. all fettet jeg hadde levd på.
Spiser nå en form for lavkarbo, men har kuttet MYE ned på fettet (går nå i ost med 10% fett, mager kesam, megert kjøtt ol.).
Har vært hos legen igjen i dag (3 måneder etter forrige måling). Totalkoleseterolet er nå 5.8
Legen var imponert, virkelig. Jeg var selvfølgelig glad, men vet at det kun skyldes at jeg har kuttet ut mettet fett/Ketolysekuren.
Savner å leve ketogent....
Jeg har lest side opp og side ned, jeg vet at de lærde strides. Ønsket å tro på lavkarbolegnes syn på kolesterol, men siden jeg har så mye hjertetøbbel i familien - følte jeg at jeg ikke hadde noe valg. Kolesterolet måtte ned, jeg tok ikke sjansen på å fortsette...
Er glad for at kolesterolet er nesten ok i dag. Er mest glad (og ikke minst stolt over) at jeg har holdt vekta de siste 3 månedene etter at jeg sluttet med ketolysekuren - for det har jammen ikke vært lett 
|