|
Kolesterolet mitt har gått "gjennom taket"
Litt forhistorie:
Jeg ble satt på statiner da jeg var 24 år, mitt total kolesterol var da 7.2. Jeg begynte med 10 mg Zokor og gikk på det noen år men fastlegen min ble aldri helt fornøyd med resultatet så han økte raskt dosen til 40 mg.
Noen år senere melder de første bivirknigene seg: Leddsmerter (ble sendt til spesialist på grunn av mistanke om leddgikt), svimmelhet (så ille at jeg av og til måtte støtte meg for ikke å falle), søvnløshet, (sov enkelte ganger bare 3-4 timer pr. natt)
Siste kolesteroltest (6 Des.), før jeg sluttet med statiner viste:
Tot.kolesterol: 6.3
HDL:1.8
LDL:4.1
Tilslutt måtte jeg bare ta grep, jeg ORKET ikke mer. Jeg sluttet med statiner og begynte å ta Hypocol og bivirkningene forsvant i løpet av 14 dager. Jeg følte at jeg hadde fått livet mitt tilbake!
Samtidig med det reduserte jeg kraftig på karbo og introduserte mer fett for å hjelpe på.
Jeg har alltid trent og når leddsmerter og svimmelhet var som verst så gikk jeg på ren viljestyrke, løper opptil 2 mil hver uke og trener vekter og yoga.
Og så kommer vi til resultatet av 2.5 mnd. på lavkarbo:
Tot. kolesterol 11.9
HDL: 2.0
LDL. 9.4
Apolipo A1: 1.73 (jeg måtte selv be om denne)
Legen fikk desverre ikke med seg at for at Apolipo A1 verdien skulle ha noen relevans så måtte Apolipo B også måles og jeg glemte å spesifisere det (trodde han visste det) så nå har jeg fått ny time slik at den verdien også kan måles.
Jeg er veldig usikker på om det eksisterer FH i min familie, ikke fra mamma`s side i hvert fall, hun hadde normalt kolesterol til hun var nærmere 60. Men pappa døde av hjerteinnfarkt når han var 47 år.
Jeg er fullstendig rådvill, hva gjør jeg nå?? Jeg tør ikke spise karbo og nå tør jeg ikke spise fett heller.
|