Vis enkelt innlegg
Gammel 08-06-11, 10:21   #467
Foksy
Medlem

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oppland
Alder: 48
Foksy er på en erverdig vei

Sv: Starter 1.juni - Blir du med?

Opprinnelig lagt inn av KarboMamma, her.

Har ikke regnet på det, men vet at jeg får i meg alt for lite fett. Prøver å lure det inn overalt og har fått mange gode tips, men ligger nok fortsatt for høyt på protein kontra fett Men er fettinntaket avgjørende for om man kommer i ketose? Mener å ha lest at totalt fastende også kommer i ketose...?

Har du mulighet til å veie maten en liten periode og legge inn på diett.no da? Man behøver ikke gjøre det i en evighet, for etter hvert husker du hva de forskjellige matvarene inneholder. Men det kan være en hjelp for å komme skikkelig i gang.
Jeg har iaf fått hjelp av å legge inn maten der

En fin pekepinn er at du trenger ca 1-1,5g protein pr kg kroppsvekt og at man skal spise 20 % protein, 75 % fett og 5 % karbs hver dag. MEN, dette har jeg kløna med selv. Disse prosentene er nemlig ut fra kaloriinnholdet, ikke gram
Og siden 1g fett har 9 kcal og 1g protein/karbs har kun 4 kcal blir det ikke såå mye mer fett enn proteiner du trenger i løpet av dagen.

Har også lært her inne at man skal beregne dette ut i fra idealvekten.

Et lite eksempel:
Idealvekt 60 kg.
Da blir det 60g protein * 4 som tilsvarer 240 kcal
Klarte det igjen, er det mulig? Regna ut fra gram ikke kcal, men endrer det så det blir rett nå.
900 kcal fett, utgjør 100g fett
60 kcal karbs, utgjør 15 g karbs
Dette er for en person som vil veie 60 kg når man er ferdig slanket.

Sum kcal blir 1200. Dette kan for noen være litt lite, men det er ikke noe problem å øke proteinmengden til f-eks 1,5g pr kg kroppsvekt, osv...mye mer om man trener mye.

Nå er det ikke slik at vi på ketolyse skal regne så mye på kcal da, men om man står fast eller føler at man ikke spiser nok fett kan det være lurt å prøve og beregne litt. Det hjalp for meg iaf

Sist redigert av Foksy : 08-06-11 kl 10:31.
Foksy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Easylife Svar med sitat