|
Sv: Fett foredrag
Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.
Hukommelsen min "kom tilbake" etter at jeg startet med alfalinonlesyre. Mekanismene bak dette er jeg usikker på, men årsaken er klar for min del. Jeg forandrer kun en og en ting i kosten, slik at jeg er sikker på hva som er årsaken om det blir forandring. Slik driver jeg vitenskaplige studier på min egen kropp, sånn at jeg er min egen dokumentasjon 
Det er akkurat dette som er problemet med ernæringsrelaterte studier. Det er helt umulig å endre på bare en faktor i kostholdet uten at du samtidig forandrer noe annet, med mindre du leker med tilskudd av enkeltnæringsstoffer.
Så lenge du legger til eller fjerner matvarer, så vil du alltid endre på flere faktorer, så det vil være umulig å komme fram til helt klare svar på hva som utgjør endringen.
Når det gjelder fettsyrer og hjernefunksjon, så er det hvertfall hevet over enhver tvil at DHA spiller en stor rolle. Nivået av DHA kan øke som følge av tilskudd av ALA, så det kan kanskje forklare noe av effekten du har merket. Eikosanoidene fra EPA (også derivert fra ALA) kan også spille inn, da de balanserer effektene fra de andre eikosanoidene.
|