Tråd: Fett foredrag
Vis enkelt innlegg
Gammel 04-06-11, 22:57   #28
BitTorres
Seniormedlem

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Fett foredrag

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

Noe jeg lurer litt på bittorres: Hva er viktig med udo`s choice? Som omega6 kilde er det jo greit selv om det finnes billigere kilder som f.eks hampolje som bl.a inneholder ren GLA og SDA som begge er mangelvarer i de fleste oljer, nattlysolje vil jeg anta også kan være en bedre kilde siden den inneholder bra med GLA. Ift omega3 er Udos en elendig kilde: http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=637 3 studier viser at omdanning til EPA og DHA er særdeles dårlig. Om man skal dekke et antatt dagsbehov på 1 gram må man ha i seg flere dl med f.eks linfrøolje som inneholder mest ALA.

Jeg synes ikke treningsforum er en særlig god kilde. Der står det veldig mye "crap".
Det er gjort en del studier på idrettsfolk, bl.a. i Danmark som fikk markant forbedret utholdenhet, og jeg har en mengde referanser om du vil ha, som viser effekten på blant annet unge mennesker med adferdsproblemer. Linolsyre og Alfalinolensyre er de eneste essensielle fettsyrene. Av ALA dannes det litt EPA og litt DHA, kroppen trenger minst av disse to i omega 3 familien. Kvinner danner langt mer av begge to, antagelig fordi de skal bære frem foster og trenger derfor mer av dem. En skal huske på at Omega 3 og Omega 6 er to store familier, langt mer enn bare EPA og DHA.
EPA og DHA er riktignok langt mer potente, men de oksiderer også svært raskere og er langt mer utsatt for oksidering av frie radikaler. Det beste tror jeg er å spise fet fisk og samtidig ta UDO`s, en skal huske på at ALA også brukes av kroppen, og det MÅ tas inn gjennom mat. UDO`s er veldig dyr, men det skal være en forsikring om at den er reaktiv og ikke død, som mange andre oljer er, og den er dessuten i balanse (han startet med 4:1, det funket dårlig). Så vidt jeg vet er det den eneste oljen som er i balanse.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat