|
Sv: Starter 1.juni - Blir du med?
Opprinnelig lagt inn av Sanna 1, her.
Det er nok enklere å si neitakk og bli respektert, dersom man har en allergi, en intoleranse eller er sterkt overvektig. Jeg mente ikke at en skal ødelegge helsa på å spise kake.....
"Sliter" en med bare 4-5 kg, kan det virke litt provoserende på de som har det ti ganger værre.
Jeg for min del gjør dette mest for helsa og ønsker samtidig de 4-5 dustete kg. vekk. Bare som en bonus, helsa er viktigst.
Men så savner jeg rett og slett en pekepinn på hvor mye fett jeg burde ha i meg....... Har jo ingen planer å gå opp i vekt da, særlig pga. revmatisme.
Leste noe på nettet om en regel 80/80/20. Men hvordan iall verden finner man ut hvor mange gram fett det er i frokosten feks. Samme hva jeg prøver på, så blir det prosenter an det....
Jeg skjønner hva du mener og mente, men ja, det er kanskje provoserende. For de av oss som har hatt en lang reise med overvekt, slanking og problemer med helse. Det handler om disiplin - og skal man klare nå målene sine - hva enn de er - så må man være streng. I ketolyse, der ketose er sentralt, er det ikke rom for utskeielser "her og der". Det vil og kommer alltid til å ville vises på vekta og alle symptomer/følger det vil medføre. Spørsmålet er bare om det er verdt det - for dem som har en lang vei foran seg med tildels større fare for tilbakeslag dersom de spiser "under bordet".
Mamma begynte samtidig som meg. Ikke for vekta sin del, men på grunn av revmatisme og kroniske smerter. Hun gikk vel og merke ned 8-12 kilo (husker ikke helt), halverte smertene og medisiner, ble mer utholden og mer energisk. Kanskje til og med mer positiv?
Væsken som forsvinner og de ekstra kiloene kroppen ville kvitte seg med letta veldig på funksjonaliteten og smertene. Men hun hadde ikke klart det hadde ikke jeg vært hjemme på ferie i oppstarten vår - for jeg er lille-Hitler når det kommer til dette. Når jeg reiste hjem, og hun fortsatte med de retningslinjene vi sammen hadde lagt føring til, så gikk det et par uker. Jeg, Strenge-Sandra, og mamma-vil-ha, endte i to forskjellige retninger. Jeg med en 20 kilos vekttap og hun med godis i veska og vektøkning, forverrelse i fysisk helse og tildels deprimert over at hun ikke klarte holde på det.
Hvis du er i tvil om hva du får i deg, skriv det på et ark med kolonner for "mengde", "karbohydrater", "proteiner", "fett" og "kcal". Før inn ALT du får i deg. Det gir deg en pekepinn. Nå vet jeg ikke om de 80-80-20-tallene dine er prosenter eller gram. I så fall er det misvisende either way.
Jeg følger 15-18 gram karbo. Vil gjerne ha i meg 150-200 gram fett. Ja, det er mye, men så har jeg knekt nøkkelen da.
80-90 gram protiner. Mer proteiner - mer fett. Større andel proteiner for oss som "bare" skal gå 30 minutter tur hver dag, lagres som fett i kroppen.