Vis enkelt innlegg
Gammel 02-06-11, 00:04   #121
Karbear86
Juniormedlem

Medlem siden: May 2011
Karbear86 er på en erverdig vei

Sv: Starter 1.juni - Blir du med?

Opprinnelig lagt inn av Pruttilutt, her.

Jeg startet med ketolysekuren etter oppfordring fra fastlegen i fjor sommer. Det var to grunner til det: 1) Sterk overvektig med BMI på 36 (da) og 2) etter to runder med matforgiftning på fire uker, så var tarmen min hardt rammet. Hver gang jeg spiste brød, fikk jeg diare.
Nå i høykarbo-tiden min fra desember til nå, har jeg merket meg samme tendens. Brød- og brødmat gir meg kraftige luftsmerter, høylytt romstering og diare. Med en gang jeg kutter, så regulerer det seg igjen. Skal til sommeren ta prøver for å se om tarmen min fikk seg en støyt i fjor, noe fastlegen min mistenker.

Når det kommer til tilsetning av karbohydrater "underveis" vil jeg råde deg å vente til etter eventuelt vekttap er oppnådd og du "sier deg fornøyd med det". Lavkarbo er betegnelse for å være under en viss grense karbohydrater (kommer ikke på det i farten), men det fins de av oss som er i ketose til godt over 50 karb/dagen.
Fedon har et brød som selges i alle fall på Rema 1000. Jeg har benyttet meg av det ved omgangssjuke, og har faktisk ikke reagert ille på det (med tanke på matforgiftnings-greia). 1 brødskive blir da rundt 4 karb, og hvis man absolutt krever det, så er det vel greit? Pålegget bør i alle fall være fett- og næringsrikt. Hvis du velger å legge deg på en karbo-grense f.eks. 50, 75 og/eller 100, så tenk godt gjennom om det er verdt det. Kanskje det vil være best å gå over på GR-stilen med å telle kcal? For sammensetningen generelt ved lavkarbo endrer seg jo mer karbo du legger deg på. Generell lavkarbo handler om en balanse mellom (lavt) inntak av karbohydrater, fortsatt høyt inntak av fett (for å få energi til alle prosesser i kroppen som før har vært karbo-drevet) og et passelig inntak av proteiner. Man kan tro proteiner er uskyldige og man kan pøse, pøse, pøse på, men proteiner lagres i kroppen som overskuddsfett.
Jeg har oppskrift på en temmelig heftig brøderstatning, 2 karb per brødskive og sikkert 80 gram fett per brødskive :P Hvis det kan være en løsning for deg, så si i fra og jeg sender deg oppskriften.

Takk for svar

Jeg skal se an i noen uker nå hvordan det går.. føler meg faktisk bedre i magen allerede er bare den slappheten etc som tærer her nå.. men det går over.
Sliter skikkelig med den tankegangen om at alt skal være fett også jeg. sånn at det får komme etterhvert
Jeg kan gjerne få oppskriften senere når jeg har kommet til den vekten ejg vil da.. er jo noen kg der. 7 kg til skal jeg ned

Karbear86 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: uten brød, pasta og ris. Svar med sitat