Vis enkelt innlegg
Gammel 31-05-11, 19:26   #53
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: En bunad-gåte

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Og det ser jeg faktisk ikke som et stort problem for der borte (de baltiske stater) har de en helt fantastisk håndverkstradisjon og har noen helt fantastiske broderte varer og vevde tepper/puter/duker m.m, er mer skeptisk til Kina men det er også av andre grunner. Dessuten er det jo langt i fra hele bunaden som er produsert i utlandet
og en god del av det som er nevnt er ikke bunad men rimeligere festdrakter.

Husfliden her har muligens skjorter brodert i utlandet, men jeg kjenner opp til flere av de som sitter og broderer bunader (inkl min tante) så her er det enn så lenge norsk produserte, ekte bunader.

Photo: Håper du får til å fikse skjorta/perlebroderi for hardangerbunad er absolutt en av våre vakreste. Ekstra stas er det jo at det er arvegods, kan være stolt av å bære den

Enig i det over! Da bunaden/folkedraktene kom på slutten av 1800-tallet, så var dette noe som spredte seg over hele Europa, det er jo også derfor bunader jevnt over har et preg av moten i Europa på den tiden. Det er bare i Norge at folkedrakter har holdt seg så godt i hevd og har så rotfesta tradisjoner som har stått sterkt fram til vår tid. Så at folk i Litauen f.eks, som jo ikke minst ligger i Nord-Europa, gjør arbeid på bunader må jo være mer enn greit!

Ja, jeg synes altså den er veldig fin, men den blir enda finere med den historien den har. Den er liksom godt over dobbelt så gammel som meg! Hehe.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat