Opprinnelig lagt inn av Karin
Enig i at jeg er også humanetiker og ateist, og skjønner ikke dette med "gjør det selv"-kristendom. Enten er man enig, eller så er man det ikke.
Heldigvis er ikke verden så svart hvit. Hvis mennesket måtte være perfekt og konsekvent for å kunne kalle seg noe, så hadde ikke mennesket kunne være noe. Jeg tror jeg med rimelig stro sikkerhet kan fortelle at det perfekte mennesket ikke finnes. Det er lov å være menneskelig, det er lov å være usikker, det er lov å tenke selv og ikke sluke alt rått. Det er lov å være kritisk, det er lov å være uenig, det er lov å refklektere rundt religionens opprinnelse, og se det historiske perspektivet og se religionen i lys av den tiden en lever i, og det er også lov å ikke reflektere noe videre over alt som det innebærer å være kristen, men tro på Gud, Jesus og den hellige ånd (den hellige treenighet), gå i kirken, ikke vite så mye om resten... Og likevel kalle seg kristen.
Sitat:
Men nå for tiden skal man finne sin egen kristendom eller hva slags religion det nå enn måtte være. Kan man da betegne seg som kristen? Hva Er kristen? Er man kristn hvis man tror på DET, men ikke på DET? Hvem definerer dette? Paven? Bondevik? Du selv? er du da kristen, eller tilhører du den lille religionen du selv har skapt deg?
En kristen er definert som en som tror på Jesus Kristus, som verdens frelser. Men det finnes ulike måter å tro på det på, og likevel være en kristen.
Opprinnelig lagt inn av Sitat frahttp://undervisning.religion.dk/kristendom/hvem-er-kristen
De kristne tror på Jesus Kristus. I dag er der mange forskellige kristne kirker, som er enige om, at Jesus er frelseren, men uenige om, hvordan det skal forstås
...og jeg ser ikke hvorfor man ikke skal kunne kalle seg kristen når man tror.
Sitat:
Hvorfor jeg skal bøye meg i støvet for en asiatisk religion, skjønner jeg ikke. Asiatiske religioner kjennetegnes på samme måte som deres konge-tilbedelser - ved total underkastelse. Har ingenting med europeisk historie å gjøre i alle fall.
Men så har ikke alt med historie å gjøre heller da. Eneste grunnen til at du skal bøye deg i støvet som du sier (som jeg heller ikke ser meningen med) er dersom det gir deg noe positivt. Og det er det vel ikke noe galt med?
Sitat:
Men først og fremst er det bare totalt borti veggene tåpelig. Det er i alle fall min mening etter å ha studert dette intenst i hele mitt liv.
Har du studer religionshistorie intenst i hele ditt liv? Hvorfor skulle en ateist bruke så mye til på Gud? Det aner meg litt at du kansje bare fokuserer på Religionen og historikken, og utelater det spirituelle (Gud).
----
Religioner er menneskeskapte, og de dekker også endel praktiske behov som mennesker har. Feks. ritualer for inngåelse av ekteskap, begravelser osv. I dag har man kommet dithen at en kan både gifte seg og begraves på andre måter.
---
Jeg personlig er ikke tilhenger av religioner som er menneskeskapte, og som jeg skrev over avhengig av kultur, tidsepoke, oversettelse og persepsjon og samtid i oversettelsen.
Men jeg tror (som vitenskapen sier) at alt rundt oss er energi. Og jeg tror at Gud er all den gode energien(med en uendelig intelignes bak). (Dvs at vi og følelsene våre også bare er energi). Jeg tror mennesker er født gode (evig diskusjon i psykologien) og at det gode er Gud i oss, at Gud er livsenergien. Og jeg tror at Jesus var en fyr som var i kontakt med Gud inni seg, og at han på den måten symboliserer vår frelse. At frelsen er å ha kontakt med det gode i seg. Å tro det beste om andre mennesker, ha forståelse for at alle har en grunn for at de handler som de gjør, og se etter hvorfor. Dersom noen handler galt, så er det fordi de har det vondt selv.
Ulike religioner har nok ikke skapt Gud, de har følt og "sett" ham, og prøvd å gjøre det forståelig for mennesker ved å sette alt i et system, med måter en oppnår "kontakt" på og ritualer osv. Det dumme er at religion på en måte blir påtvunget, og at det å messe fadervår under en gudstjeneste gir de fleste veldig lite annet enn fellesskap. Å klare å be ved å tømme hodet helt og være inni det fordi en selv ønsker er en fantastisk god opplevelse som ikke kan sammenlignes.
Jeg mener tro er en individuell sak, og at det ikke er noe poeng i å måtte følge menneskeskapte retningslinjer og regler (bassert på alt det jeg skrev over)for å være troende. Dersom man må svelge en hel pakke med ting en ikke tror på samtidig, så¨blir en ganske tvilende og irritert etterhvert. Jeg tror forøvrig også at det er en av grunnene til at endel blir ateister her i verden. Fordi de ikke klarer å svelge religionspakken.