Vis enkelt innlegg
Gammel 30-05-11, 12:59   #31
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: En bunad-gåte

Babydoll: Ja, det er det som er litt ekstra kult, at hele stasen er håndsydd av grandtanta mi selv!

Zincite: Det er bare gøy! Jeg har jo ikke brydd meg noe om bunader før nå!
Jeg har vært på Heimen Husflid nå. Der var de jo hvor søte som helst, og jeg fikk masse hjelp! Hun jeg snakka med var litt skeptisk til at jeg skulle skjøte på ermene, men jeg insisterte jo. Så i tilfelle vil det bli penest resultat om jeg klipper dem av ved albuene, og skjøter der, ettersom det stort sett er der de folder seg mest. Men først må jeg hvitvaske blusa for hånd, for å se hvilken fargetone den får når den er ren, eller om den kanskje må blekes noe. Når det gjelder halsen, så er den litt trang. Det er sydd med folder opp bak nakken, så min tanke er å rett og slett klippe opp blusekragen, løse opp noen av foldene og sy i en liten skjøte, selv om det blir midt i hardangersømmen, så er det i tilfelle det som synes minst. De hadde faktisk så godt som alle de perlene det mangler litt av, så den er grei!
Men guri malla, linstoff som er sånn tykt som det jeg har var dyrt! Ca 700 kr meteren ... Da forstår det seg at bunader er dyre, altså. Håper jeg slipper å kjøpe en hel meter når det bare er snakk om litt stoff for å fikse ermene. Tenkte litt å ta stoff fra forkledet, men da blir det vel for kort ...

Ellers lurer jeg også på å satse på hårbånd i stedet for kyse. Jeg ser ikke klok ut i den kysa!

Og så fikk jeg takk og pris vite at det både var gangbart for meg å få bruke østerdals-sølja jeg fikk i dåpsgave, og ettersom det egentlig ikke finnes noen offisiell jakke til hardangerbunaden, så kunne jeg sy en såkalt "fantasijakke", hvor jeg godt kan bruke ca noe av det samme snittet som i lasketrøya til hedmarksbunaden, så lenge jeg sydde den i stoff som er hentet fra bunaden min.
Så jeg har et lite prosjekt foran meg i alle fall. Det første blir nå å hvitvaske bluse og forkle, og så må jeg ta meg en runde på renseriene her på Løkka. I følge hun jeg snakka med så hadde jevnt de fleste renserier erfaringer med bunad, noe som er en forutsetning forsåvidt.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat