|
Sv: En bunad-gåte
Tidsperspektivet stemmer veldig godt med det jeg mener med at den er åpen - det er at mere av brystduken synes. Litt vanskelig å forklare 
Synes det er stas med historien, og moro at du vil ta vare på og reparere belte og brystduk.
Den laskatrøya jeg har, har smale ermer og er ettersittende ned til beltet før den svinger ut. Bak er det innlegg der den begynner å svinge ut - som gir lasker/folder.
Om ikke Heimen eller Husfliden vet noe i forhold til jakke/trøye, så kan du kontakte bunad- og folkedraktrådet. De sitter på mye kunnskap.
Det har vært lokale variante, mennesker har til en viss grad brukt det de fikk tak i. Personlig er jeg mot at bunad/folkedrakt skal være en uniform med snevre rammer, men synes heller ikke at man skal gjøre som man vil. Det skal velges matrialer og farger utifra hva som har vært brukt.
Jeg har litt følelse av at jeg bør få mor til å lære meg litt mer. Hun har byttet ut skjorteermer før, eller laget nye forkler med gammel forklesaum når det har blitt gammelt. Men hardangerskjorta har litt annen fasong enn kvinnhersvarianten. Men du klarer det sikkert selv 
Her er et bilde av vinterbunad fra Hardanger - om du en gang får lyst til å utvide jeg bruker samme stakk, men forskjellige liv, trøyer, brystduker, hodeplagg og belter til min.
Beklager at jeg tar litt av 
Sist redigert av Zincite : 30-05-11 kl 12:35.
|