Vis enkelt innlegg
Gammel 29-05-11, 20:51   #12
taraquin
Medlem

Medlem siden: May 2011
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Kostdoktorn på God Morgen Norge

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Kort fortalt kan man si at dia2 er for stor produksjon av insulin mens dia1 er for liten produksjon av insulin. Så hvis man går for lenge med dia2 så klarer ikke kroppen å lage nok insulin lenger. Altså dia1. Så jo, man kan spise seg til dia1.

Så enkelt er det ikke, diabetes 1 handler om at cellene som produserer insulin ødelegges og dør (autoimmun sykdom på lik linje med MS, RA etc), til slutt har man ingen egenproduksjon. Ved diabetes 2 produseres for lite ift at cellene har dårlig insulinfølsomhet. Dette er en arvelig disposisjon, men går man ned i vekt, begynner å mosjonere og\eller spiser lavkarbo etc kan man bli symptomfri, men man vil alltid ha en disposisjon som kommer igjen om man spiser mye karbo og\eller blir overvektig (som regel betydelig overvektig). Ved diabetes 1 har man null egenproduksjon når sykdommen når siste stadie og man må tilføre insulin selv om lavkarbo, trening og vektreduksjon her kan redusere insulinbehovet Ei av mine brukere ble kvitt (gjort symptomfri) sin diabetes 2 ved økt fysisk aktivitet, kraftig redusjon i raske karbs og reduksjon i totale karbs, mer egg og fisk, fiber som hemmer karboopptak etc. En jeg jobber med har diabetes 1 og kan spise ketogent, trene som en gal og er tynn som en tråd og allikevel må han få tilført insulin, men i langt mindre doser enn en karbojunkie som ikke trener og er overvektig

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat