Vis enkelt innlegg
Gammel 29-05-11, 01:48   #2
lifejack
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: vitamin d-3 , iherb?

Maksgrensen for D-vitamin i kosttilskudd i salg i Norge tror jeg er 10mcg.
Siden den anbefalte dagsdosen for D-vit er 7,5mcg er mao ikke det kosttilskuddet så mye å skryte av hvis man ønsker å få opp lave nivåer.
Du sier du har sjekket nivåene, og at de er lave, og da ville jeg nok bedt legen min skrive D-vit ut på resept i første omgang, slik at du kan få nivåene opp på et normalt nivå. I tillegg er det selvsagt lurt å benytte enhver anledning til å være ute i solen når den skulle finne på å titte frem!!
Du kan selvfølgelig også kjøpe kosttilskudd og heller ta flere tabletter for å øke dagsdosen.
Jeg er usikker på hva som er den tillatte maksgrensen for importerte vitaminer, men siden maksgrensen er så lav for de norske, kan jeg ikke skjønne at den skal være noe lavere for importerte, så da kan man jo spare noen kroner på å kjøpe dem fra f.eks. USA.
Der bruker de ikke mcg på pakken, men heller IU. 1mcg=40IU, som altså betyr at du ikke burde satse på å kjøpe sterkere enn 400IU.
På iHerb har de f.eks. da disse 25 produktene å velge i.
Men som sagt ville jeg kanskje prøvd meg på resept + SOLSOLSOL (samt fet fisk/tran) først, eller da kjøpt et rimligere produkt fra USA, evt norsk helsekost, og tatt 2-3 tabletter daglig i en god periode.
Håper noe av dette var til hjelp

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat