Tråd: For mye egg?
Vis enkelt innlegg
Gammel 26-05-11, 23:02   #20
Zincite
Seniormedlem

Zincite sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: For mye egg?

Opprinnelig lagt inn av Therese_M, her.

Har du noen kilder på dette?
Av det jeg vet, så spiser økologiske høner stort sett det samme som konvensjonelle, bare med unntak av industrielle aminosyrer. I konvensjonell produksjon kan en tilsette industrielt framstilte aminosyrer for å dekke hønas behov for aminosyrer. I økologisk produksjon er ikke dette tillatt. Fôret til økologiske høner er selvfølgelig økologisk, men fins det noe bevis på at det økologiske fôret inneholder større andel næringsstoffer som høna drar nytte av til eggproduksjonen?

Og hvorfor har de det bedre enn konvensjonelle høner? Det er et faktum at dødeligheten er høyere i en økologisk eggproduksjon enn i en konvensjonell (NFLs effektivitetskontroll, 2002-2005). Dødeligheten blant eggleggende høns ved 71 ukers alder er 10% for økologiske og 4% for burhøns (NFL).

Jeg er helt enig i at høner som har det bra og lever et liv med lite stress, også legger egg av en ernæringsmessig høyere kvalitet. Men dessverre er det ingen direkte sammenheng mellom det å leve økologisk og god dyrevelferd.

Jeg har også lest at det er mere omega3 i økologiske egg. Det jeg fant i farten var dette:

Sitat:

Det svenske Mattilsynet gjorde en sammenligning av næringsinnholdet i økologiske og uøkologiske egg i 2010. De kom fram til at økologiske egg inneholdt mer Omega-3, jod, vitamin B12, jern og selen. Begrunnelsen for dette er at hønene får økologisk fôr og at de får være ute og dermed spiser grønt.

Og så var en norsk forsker, Anne Haug, ute i media for en stund siden og sa noe om bedret forhold mellom omega3 og omega6 i kyllingkjøtt ved rett kost. Her er en artikkel om matproduksjon og fettsyrer.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat