Tråd: For mye egg?
Vis enkelt innlegg
Gammel 26-05-11, 16:35   #16
Therese_M
Medlem

Therese_M sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Ås
Therese_M er ny på veien

Sv: For mye egg?

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Jeg så nylig et program på TV om det, men jeg finner ingen link til programmet. Jeg skal lete litt rundt og finne linker der du kan finne bevis for dette.
Når jeg sier økologisk, så er det naturligvis feil måte. Jeg lever på landet, og vi kjøper egg fra høner som løper rundt ute og hakker marka og som har et stort område å boltre seg på med eng og skog. De legger færre egg, men de har en helt annen smak og konsistens og farge. Når vi laget sukkerbrød av dem (før vi begynte på lavkarbo) ble sukkerbrødet helt gult Det er dette jeg mener med økologisk. Disse hønene er det så å si ingen dødelighet på, bortsett fra vanlig død med alderen.
Økologiske egg i butikken har en langt bedre smak enn de andre,vanlige, men jeg står ikke inne for kvaliteten til livet til disse hønene.

Det du forteller om er akkurat slik det økologiske burde være Økologisk i butikk-standard betyr bl.a. lavere dyretetthet pr areal og muligheten til å gå ute noen timer av døgnet, men de har ikke muligheten til å gå utendørs hele livet. Nå høres det sikkert ut som om jeg er helt i mot økologisk produksjon, men det er jeg ikke. Jeg syntes bare det er viktig at man husker på at selv om det står "økologisk" på noe, så er ikke et ensbetydende med at dyret har hatt det bedre enn andre dyr. Dette gjelder for alle landbruksproduktene. Tenk om vi alle hadde hatt muligheten til å ha noen høner gående hjemme og legge de eggene vi trenger. Så hadde vi visst nøyaktig hvor eggene kom fra, og at dyrene hadde det godt

Therese_M er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat