|
Sv: For mye egg?
Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.
Først og fremst er de lagt av høner som spiser naturlig for, de har det bedre og legger derfor egg med høyere og riktigere verdier av vitaminer, mineraler og først og fremst fett og kolesterol. Dessutenn smaker de så mye bedre. Som sagt spiser jeg veldig mye egg, pluss smør, fløte, rømme, andre amimalske fettkilder, mye ribbe m.m.
Har du noen kilder på dette?
Av det jeg vet, så spiser økologiske høner stort sett det samme som konvensjonelle, bare med unntak av industrielle aminosyrer. I konvensjonell produksjon kan en tilsette industrielt framstilte aminosyrer for å dekke hønas behov for aminosyrer. I økologisk produksjon er ikke dette tillatt. Fôret til økologiske høner er selvfølgelig økologisk, men fins det noe bevis på at det økologiske fôret inneholder større andel næringsstoffer som høna drar nytte av til eggproduksjonen?
Og hvorfor har de det bedre enn konvensjonelle høner? Det er et faktum at dødeligheten er høyere i en økologisk eggproduksjon enn i en konvensjonell (NFLs effektivitetskontroll, 2002-2005). Dødeligheten blant eggleggende høns ved 71 ukers alder er 10% for økologiske og 4% for burhøns (NFL).
Jeg er helt enig i at høner som har det bra og lever et liv med lite stress, også legger egg av en ernæringsmessig høyere kvalitet. Men dessverre er det ingen direkte sammenheng mellom det å leve økologisk og god dyrevelferd.
|