Vis enkelt innlegg
Gammel 25-05-11, 10:00   #2
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ketose, lavkarbomat, kan noen se på kostholdet mitt?

Opprinnelig lagt inn av j0achim, her.

Hei,

Ny bruker å relativt ny til ketose, nå har det seg slik at jeg har nylig gått ned 10 kg på en litt ny livsstil hvor jeg har kuttet ned på karbohydrater, har klart å gå ned ca 1kg pr uke i 10 uker nå. Dog kostholdet har da vært ganske rikt på karbohydrater 200+ pr dag. Jeg har fra mandag av begynt å prøve et ketolyse kosthold med lite karbohydrater.

Mitt spørsmål er om noen kan analysere mitt nåværende kosthold om det "fungerer" for å være i ketose, planen er å klare seg på minst mulig kalorier og karbohydrater, samt gå en del turer. Jeg merket allerede i går at jeg ble veldig sliten av å gå i trapper da jeg følte meg helt utkjørt. Begynte allerede for 3 ukers tid siden å gå daglige turer og i løpet av denne tiden har jeg bare vært utkjørt på en slik måte om jeg har løpt/jogget ett langt stykke dagen før. Vil det si at jeg er i ketose?

Frokost: 1.stk Rug.brød (knekkebrød med 5 carber) med litt philadelphia med løtynn kylling. 1 glass vann.

Lunch: 2.stk Rug.brød, skinke + salat + paprika + tomat, kylling + salat + paprika + tomat. (alt går på hvert knekkebrød) 2 glass vann.

Middag: 1.stk kyllingfillet med en stor talerken ishavssalat med en del mais + liten dash med dressing. 1-2 glass vann.

Kvelds: 2.stk Rug.brød med litt philadelphia og løvtynn kylling. 1 glass vann.

Uten om dette drikker jeg ca 1 liter vann spredt utover dagen.

Utifra knekkebrøene ligger jeg nå på 25~27 karbohydrater. + 2-3 fra pålegg. Så relistisk rundt 30~33

Og tar jeg ikke helt feil å siden jeg har en del fett å brenne skal jeg kunne klare meg på en så høy mengde karbohydrater? Er forsåvidt 1,83 og 88,5 kg.

Mvh
Joachim

Hei Joachim!

Dette blir ikke den helsemessig riktige måten og gjøre det på... du kan ikke både kutte karbohydrater og fett og bare sitte igjen med proteiner, kroppen din kan ikke leve bare av proteiner og salat...

Hvis du er i ketose nå så er det fordi du "sulter" kroppen din slik et lavkalori/pulverkur vil gjøre, ikke fordi kroppen forbrenner fett. Grunnen til at du er så sliten er at du ikke tilfører kroppen hovedenergikilden, nemlig fett. Det er ikke slik at om du ikke gir den fett vil den gå løs på kroppsfettet, den MÅ ha fett tilført for å forbrenne kroppsfett!

Du bør snarest lese deg opp på nybegynnertråden til arnakristin, og kanskje også ta et blikk på lavkarbo på 3 minutter for å lære deg hvordan et lavkarbo/ketogent kosthold fungerer.

Fortsetter du slik vil du stanse forbrenningen i kroppen din fordi du spiser AAAAAALTfor lite mat til en så høy mann, i tillegg risikerer du problemer med nyrene siden du spiser slik du gjør nå. Du vil også kunne risikere og ikke klare og gå ned i vekt fordi kroppen din tror det er sultkatastrofe og vil ikke slippe det livsviktige fettet, og dermed må den tære på muskulaturen i stedet...

1 stk kyllingfilet med SALAT kan du bytte ut med en feit biff, masse kokte grønnsaker som blomkål og brokkoli, stekt sopp og bernaise-saus... hvis du ikke klarer og forstår hvordan dette vil gi vektnedgang, vel, les som sagt nybegynnertråden til arnarkristin og finn deg en retning du kan følge boka etter
Tenk også at vi alle her inne spiser lite karbo og mye til moderat mengde med fett, men fettet er som sagt livsviktig i en lavkarbokur med ekstremt lite karbo

Håper du tar advarslene mine alvorlig, jeg er bekymret for helsa di...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat