|
Sv: ADHD barn og lavkarbo
Opprinnelig lagt inn av Lil@, her.
Ja vel, deg om det.. Og meg om mitt, jeg akter ikke diskutere det mer... Som sagt, så kan man finne forskning, og undersøkelser som peker i akkurat den retningen man ønsker.. uten at jeg gidder å bruke masse tid og energi på nettopp det.
Noe fasit finnes det vel ikke før om mange mange år uansett, når man ser senvirkninger og konsekvenser av det forskjellige.
Om du fremmer en påstand, for deretter å ikke ville diskuterer riktigheten av den, få bli ditt valg.
Men, spør deg selv om det er logisk at et sentralstimulerende middel som metylfenidat (virkestoffet i Ritalin) tatt i stor nok dose til å gi terapeutisk effekt ikke kan skape avhengighet?
Det er et kraftig virkestoff, som blant annet ikke er godkjent for voksne med diagnosen ADHD. Heller ikke for barn under 6 år. Statistikken ser også forferdelig ut for Ritalin-brukere når det gjelder amfetaminavhengighet senere i livet. Dette er ikke sukkertøy.
Jeg trekker altså ikke konklusjonen at det i enhver sammenheng er galt å gi barn denne medisinen, men avhengighetsrisikoen kan man altså ikke se bort ifra.
-
|