Vis enkelt innlegg
Gammel 24-05-11, 13:13   #21
kamp
Seniormedlem

kamp sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: ADHD-barn og lavkarbo

eller 4m klinikken/balder klinikken..
De har peil på andre behandlinger enn kun ritalin/concerta.

Jeg kjenner at jeg er ikke for medisinering av adhd lenger men jeg er heller ikke i mot. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg mener.
Jeg er mot fordi medisinene har bivirkninger og at mange kan åpnå like god effekt uten.
Jeg er for fordi jeg vet hvor utrolig godt de kan virke..

Jeg brukte 140mg ritalin/concerta i døgnet en periode og det hadde god effekt. Problemet var bivirkningene. Jeg ønsket egnetlig ikke å ta ritalin i så høye doser men virkningen var så god. Det var så ro inni meg og alt var bare mye bedre.

Så måtte jeg begynte jeg med gluten/melk/egg/soya fri diett og plutselig så fungerte jeg like bra uten medisiner.

Nå bruker jeg kun ritalin når jeg har vert uheldig å eks fått i meg noe egg eller melk. Fordi det "hjelper meg opp". (Jeg blir nesten litt dopet, andre vet jeg blir hypre av det).

Jeg syns det er en vanskelig sak.. FOrdi det kan ta lang tid å finne ut av hva som gjør barnet/ungdom/voksen urolige og ukonsentrerte.
En gluten/melkefri diett kan ta opptil 6 mnd før man ser effekt, men de fleste ser det tidligere. I forhold til fenoler så kan det også ta litt tid.
Ved ritalin ser man effekten med en gang.
Det er mye lettere å svelge en liten tablett enn å kutte ut 4 proteiner fra kosten, eller redusere alle fenoler.
Så derfor skjønner jeg at mange veldig medisiner, jeg gjorde det jo selv også.

Min konklusjon er at noe er bedre enn ingenting.

Om ikke foreldre/du selv ønsker å gjøre endringer i kosthold så er nok medisinering den beste løsningen, fordi noe bør gjøres.
Det er ingenting jeg syns er verre enn foreldre som har fått diagnose adhd på barnet sitt og som nekter å gi det medisiner men som heller ikke ønsker å prøve andre behandlinger, hvor barnet har store problemer.
Noe må gjøres..

Ritalin er det enkleste, men kosthold er det avgjørende tror jeg..