Vis enkelt innlegg
Gammel 22-05-11, 23:34   #190
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Vilhjalmur Stefansson og en kollega gjorde et eksperiment med en slik kjøtt-diett. De levde på utelukkende kjøtt i ett år, og tok gjevnlige prøver som beviste at de ikke kunne ha spist noe annet. (De var blant annet innlagt på sykehus store deler av perioden, der kostholdet ble overvåket).
Målet med denne studien var å avdekke hvilke mangeltilstander som ville oppstå, og de hadde store forventninger om at hvertfall skjørbuk ville oppstå.

Resultatet: Ingen mangeltilstander, begge hadde forbedrede prøveverdier i forhold til pre-studietestene.
Disse resultatene ble publisert i JAMA i 1926 under tittelen "The Effects of an Exclusive Long-Continued Meat Diet"

Igjen en undersøkelse som tar for seg en tidsbegrenset periode, her et år.
Men hva skjer etter flere år, arv til neste generasjon, alderdom, etc.
Som jeg skrev; jeg kjenner ingen som har kjørt ekstremdietter over lang tid. De fleste forsvinner fra slike dietter etter en tid. Hvorfor gjør de det, hvis det er det optimale og noe de trivst med?

Og når det gjelder argumenten om at diabetes 1 kan kureres ved hjelp av en høykarbo-diett, så er det ganske fantastisk. Ved diabetes 1 DØR bukspyttkjertelen altså det organet som produserer insulin. Hvordan i huleste kan en diett vekke et dødt organ til live igjen
Blir litt vel usannsynlig for meg å tro på iallefall.......
Med lavkarbo begrenser jeg behovet for insulin siden jeg unngår det som får blodsukkeret til å stige, nemlig karbohydrater. Men jeg har ingen illusjon om at det finnes dietter som vekker en død kjertel til live igjen