|
Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo
Opprinnelig lagt inn av dydde, her.
Haha nok et bevis på at du ikke har lest nok. Hvilke 2 matvarer på hele planeten inneholder mest vitamin og mineraler pr kalori? FRUKT OG GRØNNSAKER. BEVIS MEG GJERNE FEIL hvis du er så forbanna sikker
Det naturlige sukkeret i frukt kan gi bukfedme og være skadelig, mener overlege Christer Enkvist i Trollhättan – som er medisinsk rådgiver i Västra Götalandsregionen.
Enkvist viser til en ny undersøkelse som presenteres i det amerikanske medisintidsskriftet Journal of Clinical Investigation, skriver aftonbladet.se.
Les artikkelen på www.jci.org her(ekstern side)
Undersøkelsen viser at fruktose – eller fruktsukker – som det finnes mye av i frukt, skaper bukfedme. Dessuten skal fruktose gjøre mennesker mer insulinresistente, ifølge undersøkelsen.
Insulinkick
aftonbladet.se viser til et innlegg Christer Enkvist skriver på debattsiden i svenske DN.
- Etter denne nye vitenskapelige studie må man på alvor begynne å spørre seg om det virkelig er sant at frukt er så nyttig, skriver Enkvist.
Han stiller spørsmål ved tidligere opplysninger om at frukt minsker risikoen for hjerte og karsykdommer, overvekt og enkelte krefttilfeller.
- Frukt som mellommåltid er antakelig direkte skadelig gjennom at det gir oss insulinkick, som hele tiden øker fettsammensetningen i kroppen, skriver Enkvist.
I sitt debattinnlegg kritiserer han også bruken av fruktkurver, som gjerne står fremme på arbeidsplasser.
- Det er sykdoms- og fedmeskapende, advarer overlegen, ifølge aftonbladet.se.
(fra linken jeg la ut til deg lenger opp her.... )