|
Sv: Hvordan komme seg tilbake etter en stor sprekk?
Opprinnelig lagt inn av Silje151, her.
Det jeg prøver å spørre om (dårlig til å ordlegge meg ser jeg) er hvordan vi kan lage mat som begge kan spise, dvs hvordan kan jeg spise hennes lavkal måltider på lavkarbovis best mulig. Og hvordan kan jeg lage lavkarbomat som er akseptabelt for henne?
Er det bare å droppe poteter, pasta og ris, og dæsje på med seterrømme?
Enig med de andre, det er ikke lett å komme med gode forslag.
For det første ville jeg ikke kjørt med altfor få karbohydrater om dagen. Legg deg rundt 100 - 120 karbs så kan du spise ganske variert. Når du går over 72 karbs pr dag, må du samtidig bli litt mer forsiktig med fettet. Det kan sikkert være litt praktisk så stemoren din ikke får helt noia. Men du skal spise mer fett enn på lavkalori, altså!
Det jeg kan foreslå er f.eks. salater - der er det dressingen og tilbehøret som "setter" standard. Nøtter er godt i salat, oster og oljedressing.
Nesten alle "vanlige" middagsretter kan du redusere karbohydratene på. I går var vi til middag hos svigers og jeg droppet bare potetene og dessert. Pøs på med grønnsaker som blomkål og brokkolig, lag rattatouile av squash, sjampignon, løk og paprika.
Det er i grunn bare fantasien som setter grenser. Det er mulig å leve lavkarbo, selv i et lavkalori husholdning. Det fordrer dog at du får lov til å ha litt egne ingredienser i kjøleskapet og i skapene.