|
Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo
Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.
Hm, kanskje full av normalvektige friske mennesker uten kostholdsinduserte sykdommer som diabetes?

Måtte bare si noe om akkurat det, uten å engang ha lest resten av tråden, kan hende dette er blitt motsagt allerede- hele verdens befolkning kan ikke leve LCHF i form av en diett med mye kjøtt- vi har ikke ressurser til å produsere så mye kjøtt til hele verdens befolkning. Vi brenner allerede ned regnskog nok for å lage beitemark for å fe dyr til kjøttproduksjon- og for å produsere nok kjøtt til å mette én person kunne vi istedet produsert korn til å mette 12-16 mennesker.
Selv om et moderat lavkarbo-kosthold gagner meg og min helse og vekt, kan jeg ikke unngå å tenke på at mitt kosthold ikke gagner miljøet, eller sultproblematikken i verden generelt. Det har blitt påstått gjentatte ganger at hvis vi i vesten reduserte vårt kjøttforbruk med 10%, ville mange sultende mennesker i verden kunne bli mette- hvis McDonalds ikke presset bønder i sørlige strøk til å brenne ned regnskog for å produsere kjøtt McDonalds (og andre) så kjøper til spottpris og selger billig i vesten, men ressursene i stedet ble brukt til å produsere mindre ressurskrevende næringsmidler til befolkningen i opprinnelseslandet, ville det gagne verden som helhet.
Så, lavkarbo-kosthold er ikke uproblematisk fra et etisk perspektiv, og miljøperspektiv.
Nå går jeg tilbake til å pleie omgangssyken min. 
|