|
Sv: Den store majonestråden!
Majones. Fikk et lite kick av å lage majo her for noen uker siden. Fantastisk enkelt.
Skulle ha det i en potetsalat til grillfest så olje smaken ble mindre fremtredende med mye andre smaker.
Lagde flere varianter i slengen.
Jeg syns rapsoljen smaker vondt så klarer ikke den, var Odelia er det det den heter?
Om man bruker mye krydder mm så tollerer man mer oljesmak, men en mild og enkel majo smaker ikke godt med olje man ikke liker.
Solsikkeoljen smaker ingenting.
Tips til majones med stavmixer. Bruk høy smal bolle som ofte følger med stavmixer. Bruk knivbladet som er på stavmixeren, ha i alle ingrediensene uten om oljen. sett så stavmixeren oppi hell så oljen så denne blir liggende over stavmixeren, så start.
Nå vil oljen dras sakte inn og blande seg med resten. Om du ikke syns den drar inn nok kan du heve og senke mixeren litt.
Alioli
Spanjolene sier de ikke har eggeplomme i den.
Prøvde meg på følgende
Masse hvitløk litt senep litt salt,1 eggehvitte. olivenolje Samme fremgangsmåte som over. Denne blir hvit og god, men her kjenner jeg også oljen 
Den blir sterk om man bruker mye hvitløk. Jeg blandet i litt kesam for å mildne. kan med fordel benytte creme fresh.
Jeg er glad i sterkt og mye hvitløk så personlig likte jeg den godt uten.
Et alternativ er hvitløksmajones egentlig veldig godt til reker mmmm
|