|
Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo
Hei!
Er 35 år har hatt type 1 diabetes siden jeg var 16 år. I alle disse årene har jeg hatt en velregulert diabetes, med gjennomsnittlige langstidsmålinger på 6,8. Lever et aktivt liv, med mye idrett, trener 5 ganger i uken (styrketrening og kondisjon). I likhet med deg har jeg heller ikke profittert vektmessig på treningen, snarere har jeg gått jevnt oppover. For 10 år siden veide 85 kg. I dag veier jeg 100 kg. Selv om fettprosenten ikke er spesielt høy, er det en del overflødig som jeg forsøker å bli kvitt. Kostholdet har nok hatt mye pasta, poteter, ol. noe man selvfølgelig kan få tidvise høyt blodsukker av. I perioder har jeg hatt litt problemer med svingene bldosukker. Da føler jeg meg ukonsentrert, slapp, humørsyk. Jeg kan si at det er spesielt de siste tingene som har motivert meg til å forsøke å kutte karbohydratene fra kostholdet. Har forsøkt nå i 3 dager og har tilsammen brukt 10 enheter hurtigvirkende insulin, mot gjennomsnittlig 24 pr døgn tidligere. Jeg bruker langtidsinsulin hver kveld som før og det fungerer bra.
En forløpig erfaring er at kroppen kan respondere lettere på karbohydratholdig mat når du har mindre insulin i kroppen. 1/1 glass smoothie ga en økning fra 3,5 til 12 på mindre enn en time. Regner med at slike ting blir lettere å kontrollere etter hvert. Akkurat nå føler jeg meg grei, men har noen snodige symptomer i kroppen, lett skjelving på hender, dårligere hukommelse, trøttere, dårligere motivasjon. Jeg antar dette har sammenheng med omstillingene i kosten.
Jeg kommer nok ikke til å ha et helt og holdent fravær av karbohydrater i kosten, men vil f. eks brødprodukter med mer egnet og grovere konsistens.
Planen er å stabilisere vekten på rundt 90 kg. Ettersom jeg trener mye er jo et slikt kosthold der du får en større mengde proteiner bra for min hverdag. Det eneste jeg er kritisk til er å kutte ned på frukt, ettersom det er dette som normalt har vært kvelds og helgekosen. Er også veldig glad i rotgrønnsaker, kommer nok til å spise dette fortsatt, men skal selvfølgelig kutte ned på hyppigheten.
de siste 3 dagene har gitt et relativt stabilt blodsukker, skjøt noe lavt om morgenen (3,7), de tidligere svingningene på dagtid har uteblitt.
|