|
Sv: Trenger hjelp!
For det første er å legge om kostholdet. Før jeg begynte på lavkarbo spiste jeg masse snop, pizza, brus +++... Og selvfølgelig er det grusomt tungt å slutte med det. Har prøvd alt mulig, prøvd å spise "fornuftig", prøvd høykarbo (dvs grovt brød osv), men funka ikke.
For meg funker lavkarbo helt perfekt!
Jeg har gått ned 6 kg på en måned, og jeg har ikke trent heller noe særlig.
Du burde finne en kostholdsfilosofi som funker for meg.
Det jeg gjorde var at jeg fikk lånt bøker om Fedon Lingberg, men har ikke lest så mye. Har fått en del tips og råd her av hva andre spiser, og tar til meg det av kunnskap.
Jeg elsker pølser, spiser mye av det. Og i denne perfekte kosten så KAN jeg det! Spis masse salat, når du starter er det enklere å fortsette. Og prøv så godt du kan å unngå snop, potetgull osv, bare prøv! Klarer du det noen dager, så klarer du det lenge også, og lysten på det er ikke så viktig som når du står på vekta og ser at tallene blir mindre, og du kjenner deg sunn og fin.
Drikk masse vann. Hvis brus blir veldig fristende, så ta et digert glass med vann, og et lite glass med brus. Hvis du ikke trenger å drikke brus fordi du er full av vann, så er det enda bedre!
Og det alleralleraller viktigste! Selv om du skeier ut, så er det ALDRI bortkastet. Her sier alle "spist er spist". Det er bare å unngå fristelsene. Og de første dagene på endret kosthold er de aller verste, men når de er over, så er det fantastisk!
Andre ting som har motivert meg er å lese historiene til andre brukere, om vektnedgangen. Og se før-etter-bilder. Lag deg del-mål, hent fram alt som holder motivasjonen oppe, og hold deg til den filisofien du velger som er best. Det er mange av dem.
Du kan lese det meste her: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Når du finner ut hva du kan spise, så skriv det opp på en liste og heng det på kjøkkenet. Og kunnskap er makt. Lær deg om forskjellige spennende matretter (du finner masse oppskrifter her på forumet), lær deg hvordan du kan bruke forskjellige grønnsaker, og lek deg på kjøkkenet med smaker.
En annen ting er at når du har drukket bare vann lenge, så blir du å kunne nyte det bedre enn når man er vant med brus. Du får sterkere smakssanser, og ofte kjenner du at du ikke trenger mer krydder eller salt på noe du vanligvis har mye på. Det er hvertfall min erfaring. Og det hjelper masse, selv når man skeier ut og får et utrolig sterkt sug etter godteri, så har man tidligere erfart hvor fort det er å komme tilbake til lavkarbo-rutinen.
Lykke til! 
|