Vis enkelt innlegg
Gammel 16-05-11, 11:19   #23
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Derfor bør man trene når man går ned i vekt

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

Nerthus: Det du beskriver høres ut som fibromyalgi\kronisk muskelsmertesyndrom, det kan såklart være andre ting og, men kroniske muskelsmerter\slitenhet\lite overskudd er typisk ved FM. Man kan bli frisk av FM og mange definerer det mer som en tilstand enn en kronisk sykdom. Et typisk kjennetegn (og kriteriet for diagnosen) er at man spenner muskulatur uten å være klar over det og får mange trykkømme punkter, låser pusten når man skal gjøre lette oppgaver, generelt bruker man vanvittig mye krefter hele tiden på i utgangspunktet lette oppgaver. Jeg jobber på en tverrfaglig utredningsklinikk hvor jeg nesten daglig setter denne "diagnosen". Grunnen til at man ender opp med den er som regel sammensatt, kombinasjon av overvekt, overyting ift jobb, familie etc, vanskelig for å si nei, opplevd tøffe ting som vold, overgrep, mistet nære familiemedlem, jobbet hardt fysisk over flere år osv. 8 av 10 med fibromyalgi er overvektige, mange oppnår spontan bedring ved å gå ned i vekt, noe som er svært positivt mtp å følge en lavkarbodiett hvor svært mange lykkes med å ta av mange kg

Med forbehold om at jeg er helt på villspor vil jeg foreslå følgende:
-Finn stressmomenter og prøv å ordne opp i dem.
-Kjenn på om du slapper av eller spenner deg, låser du pusten ofte?
-Psykomotorisk fysioterapi ift spenninger og samtaleterapi ift traumer fungerer svært bra.
-Lett trening hvor man tar hensyn ift hva man tåler og stopper litt før man ønsker, de fleste med FM presser seg konsekvent for hardt. Jeg jobber nesten daglig med flere med FM jeg må bremse i treninga fordi de kjører seg for hardt, selv om for hardt kan bety 10 min rolig gange på tredemølla. Kanskje var 7 min mer enn nok?
-Endring av kosthold, lavkarbo er et ypperlig alternativ

Jeg er til utredning for øyeblikket - etter utelatelses-metoden

Setter pris på forslagene dine - de fleste står på lista mi allerede

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat