|
Sv: 50 i bmi, gravid og på lavkarbo
Eh, det blir visst relativt dårlig kontroll over mengder i dag, også. Jeg har rett og slett kommet ut av vanen med å veie og måle! Dagen i dag startet i alle fall med frokostpannekaker av egg, en dæsj kesam og litt havregryn, fiberhusk, salt, bakepulver, kanel. Og sukrin, naturligvis. Jeg lagde nok litt lite røre for oss tre, så jeg ble ikke helt mett. Tok like gjerne en stor bit ost og agurk til.
Tulla vår hadde allerede spist en brødskive med makrell i tomat, agurk og en neve ostebiter. Men hun spiste to små pannekaker og kunne gjerne spist mer.. Tror jeg har funnet en hit når det gjelder lavkarbofrokost! 
Det slår meg at jeg må prøve å vri kosten til lilletulla mer over på mindre karbohydrater.. Det blir altfor mye brødmat! Ikke rart hun begynner å bli ganske rund i kinnene. Jeg har Fedons "Barn i balanse", skal se om jeg finner litt inspirasjon der.
Noe helt annet: Jeg er livredd for å bli nødt til å ta glukosetest (drikke sukkervann.. æsj!), og så viser det seg at jeg har svangerskapsdiabetes! Når jeg er så tung som jeg er nå, og har hatt et så dårlig kosthold det siste halvåret, må det vel nesten et mirakel til for at jeg ikke skal ha det. Uansett om jeg har svangerskapsdiabetes eller ikke, så kommer jeg til å spise lavkarbo og være så aktiv jeg kan, men jeg har diabetes i familien og er bare redd for alt det kan føre med seg...
Jeg er mye mer bekymra for helsa mi i dette svangerskapet enn i det forrige, selv om jeg også var overvektig da. Men da hadde jeg tatt av over 30 kg, hadde trent masse og var i usedvanlig god form. Vel, jeg slappa kanskje for mye av den gangen, og klarte å gå opp nesten 20 kg til fødselen... Ble mye is, husker jeg. Men jeg hadde ingen plager, kun litt vondt i bekkenet den siste tida.
Vel. Nå er jeg 20 kg tyngre enn da jeg fødte den gangen! 
Tenk om jeg kunne klare å komme meg ned 15-20 kg og bli der til fødselen.. Jeg vet det er ganske umulig, men jeg håper likevel.
Jeg beklager det lange innlegget! Dette begynner nærmest å bli en dagbok. Det er bare så deilig å ha et sted å lufte tankene...