|
Sv: Birkebeinerløpet 2011
Jeg har trent jevnt og trutt siden januar etter årevis med sofasitting, og deltok på Sentrumsløpet nå i mai, og har bestemt meg for å melde meg på Birken Hva du velger tenker jeg bør komme av hva slags treningsgrunnlag du har (hvor mye tåler knærne dine), hvor mye du tenker på å trene og hvor mye du veier (jo høyere vekt jo høyere belastning).
Også et viktig tips, som virkelig ikke kan understrekes nok! IKKE bli for ivrig med løinga i begynnelsen! Løping er det som er hardest for knærne, og ledd og senere tilpasser seg belastningen i mye saktere grad enn muskulaturen gjør.. Om du løper i motbakke, løp endel med stigning, det avlaster knær, samt gå MYE i motbakke i begynnelsen, og avlast med å sykle og ro, samt ellipsemaskin
Nå fremover mot Birken ser jeg for meg at jeg kommer til å løpe rundt 25 km i uka, fordelt på rundt 4 økter - og jeg har som sagt noen måneders grunnlag. Jeg har måttet endre litt på treningen nå, fordi knærne har begynt å krangle etter litt for mye overivrighet siste ukene for Sentrumløpet.. Så nå er det ellipse og sykkel for meg i noen uker frem til knærne er fine igjen.
Lykke til, og kanskje vi kan bruke denne tråden for felles inspirasjon?