Vis enkelt innlegg
Gammel 11-05-11, 21:56   #7647
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Egwene, her.

Hei!
Er det mulig å gjøre denne oppskriften lavkarbo-grei? Oo

125g smør
107 ½ g sjokolade
2 ½ stk eggeplomme
2 ½ stk egg
100g sukker
55g hvetemel

Er det brownies dette skal bli? Hvis det er det du er ute etter så ville jeg heller søkt i oppskriftene her på forumet, finnes en del brownies/sjokoladekakeoppskrifter der. Da får du også med anmeldelser og oppskriftene er ofte godt utprøvd.

Det er ikke bare bare og gjøre diverse kakeoppskrifter lavkarbovennlige, for med en gang man tar ut sukker og mel mister man mye av bakeegenskapene. Sukker er f.eks viktig for å få rette konsistensen i brownies og cookies. Det krever ofte eksperimentering med en god del prøving og feiling for å få et noenlunde vellykket resultat, men her er noen generelle tips:

Søtning: Bruk sukrin gjerene blandet med stevia, natreen eller splenda for å få bort den kalde smaken. Sukrin karamelliseres ikke sånn som sukker. Mengde søtning kontra sukker er ikke alltid like enkelt å finne, man må bare smake seg frem. Søtning gir også en annen smak, det må også tas i betraktning.

Melerstatninger: Mye brukt er mandelmel og kokosmel, de har ingen bindeevne så da må man gjerne ha litt fiberhusk i tillegg. En del bruker også soyaproteiner, soyamel og bl.a. bakemiksen fra Ketolyse, selv liker jeg hverken smak eller konsistens så jeg unngår det. Det finnes også glutenmel som kan brukes, men jeg synes ikke at man skal bruke unødvendig gluten. Det er en grunn til at glutenintoleranse/cøliaki så godt som er ikke-eksisterende i afrika og asia. Men dette må du bare finne ut av selv egentlig.

Sjokolade: bruk sukkerfri fra f.eks Cavalier, husk også at den gir mye søtsmak så du må passe på med søtning, eller bruk mørk sjokolade med minimum 70% kakao og sjekk kh-innhold før du kjøper.

Blir som sagt fort en del prøving og feiling, så å lete her på forumet etter en utprøvd oppskrift er kanskje enklere?

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose