|
50 i bmi, gravid og på lavkarbo
Hei! Jeg har nærmest panikk akkurat nå. Jeg er sykelig overvektig (BMI 50) og har nettopp oppdaget at jeg er gravid! Jeg er svært glad over å vente barn, men bekymret for både min egen og ungens helse. Jeg har slanket meg flere ganger før, har klart å gå ned flere kilo, men har gitt opp og gått opp i vekt igjen.
Så hva kan jeg gjøre? Jeg NEKTER å gi opp denne gangen. Jeg tror jeg vil bruke denne tråden til å notere tanker gjennom svangerskapet og kanskje notere litt om kost, trening og vekt og slikt.
Målet mitt er å ikke gå opp i vekt, heller gå noen kg ned. Nå tenker jeg at en av suksessfaktorene må være at jeg kommer igang med regelmessig trening, i tillegg til at jeg spiser sunnere (variert kost, kutter ut hvitt mel og sukker). Jeg har begynt å gå til og fra jobb og å gå turer hver dag, men kjenner at formen er elendig.
Er det noen av dere som vet om det fins tilbud for sykelig overvektige der de kan trene seg opp i 2-3 uker? Der man kan trene flere ganger daglig og fokusere på dette? Jeg har hørt at det fins behandling for sykelig overvekt på noen få rehabiliterningssenter, men avskrekkes av at man må være 6 uker på det første oppholdet (jeg har en datter på 3 år, og vil nødig være så lenge borte). For meg hadde det vært ideelt å få en pangstart på treningen, slik at jeg kan fortsette hjemme sammen med lege/fysioterapeut/ernæringsfysiolog. Eventuelt personlig trener, hvis det ikke koster allverden. Er det noen som har erfaring med dette? Jeg er også nysgjerrig på om det finnes tiltak der man jobber med det mentale ift. overspising?
Til slutt vil jeg bare si at jeg er veldig klar over at det er jeg selv som må finne motivasjonen for endringene, og jeg er godt igang! Det er bare så viktig for meg at denne graviditeten går så bra som mulig, at jeg gjerne vil vite hva som kan finnes av støtte i helsevesenet eller lignende.
Dessuten blir jeg veldig glad for å høre fra andre i en lignende situasjon (trenger jo ikke være så stor overvekt som jeg har...).
I dag har jeg spist:
Frokost: Lavkarboskive med ost, kalkunpålegg og agurk
Lunsj: Middagsrester - kokt torsk, eggesmør og grønnsaker, 1 eple
Mellom: Atkinsbar
Middag: Hjemmelagde fetaostkjøttkaker med grønnsaker og fetarøre
Mellom: 3 kiwi
Jeg er fryktelig sulten for tida! Kvalme aner jeg visst ikke hva er. Til kvelds kommer jeg nok til å ta meg et egg og noen grønnsaker eller noe i den duren.