|
Sv: Hva nå da ..? Vondt i magen etter måltid, erfaringer?
Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.
Ja, skyr er en lavkarbo, høyprotein yoghurt!
Melkeprodukter skal være syrenøytraliserende. Det er også mandler, faktisk!
Men kjære, sånn kan du ikke ha det! Hva mente legen din du skulle gjøre?
Vente til det gikk over?
Vet om en som dro på legevakten og ble akuttt operert for gallestein fordi ingen hadde tatt taki ting før. Foreslår at du faktisk ringer 113 neste gang det blir skikkelig ille og ber om hjelp! Ikke prøv å pynt på det, sett skikkelig ord på HVOR vondt det egentlig er. Vær pysetet og gråt deg til hjelp! Da MÅ de undersøke deg der og da! Kanskje er det "bare" gallesteinsanfall, noe det høres ut som for meg. Hvor lenge varer det av gangen? Kommer det i tak? Er det verste du gjør, å puste skikkelig? Hvordan er avføringen?
Poenget med å ikke ta for mye smertestillende, er at det kan være farlig å kamuflere magesmerter man ikke vet hva er! Du har fått tillatelse fra legen din til å ta 500mgx 4 Paracet. Da gjør du akkurat det! Ta dem ca hver 4. time så slipper du kanskje smertetopper Paracet ikke klarer å få ned igjen!
Syns skrekkelig synd på deg nå! Har vært der med massive magesmerter jeg ikke ante hva var. Det er ikke gøy! Klag, syt, gråt, skrik! Sørg for å få hjelp til å finne ut hva det er så fort som mulig!
Masse god bedring, vennen! Si i fra om jeg kan gjøre noe! 
Jasså, lavkarboyoghurt!! Takk for den, da skal jeg i alle fall handle det!
Legen har bestilt gastroskopi (han gjorde ikke det da jeg var der sist, surrekoppen...), ba om å få det innen en uke.
Ok..i går var jeg så dårlig at mannen ringte legevakten igjen...jeg satt og hev etter pusten og sa nei nei da han ringte, men han hørte ikke på meg da. Fikk time, STO og ventet i 45 minutter, klarte ikke røre meg eller sette meg, fandens magevondt altså. Kom til en legedame som var veldig uffameg, stakkars deg, dette er forferdelig vondt altså blabla...men hun skrev ut Somac, nå har jeg tatt to stk i dag, pluss at de anbefalte gaviscon på apoteket, og det ser ut til at dette har effekt. Leser at somac egentlig ikke skal bruke før magesår er påvist, og helst ikke under amming, men vettu hva...jeg ammer veldig lite i løpet av døgnet, så velger å tro at det går bra..
Spiser fremdeles veldig lite, men klarer i alle fall å spise!
Fikk også beskjed om å ringe på sykehuset og mase på gastroskopien. Og hun trodde IKKE jeg fikk narkose, men bedøvelse får man visstnok da...det er nok bare å glede seg til den undersøkelsen!
Takk for omtanken Kitt! Anfallene har vært verst om kvelden, etter middag (da har jeg nok spist litt mer enn ved de andre måltidene, men likevel lite i forhold til vanlig), de har vart i 4-5 timer, da er jeg altså ikke kapabel til å gjøre noe annet enn å takle smertene. Og ellers har jeg hatt kvalme/smerteanfall etter måltid, men jeg har klart å være litt ute, gjøre forsiktig arbeid. Og ja, det var veldig vanskelig å puste ordentlig, jeg heiv etter pusten på det verste og veldig kortpustet ellers. Avføring er som normalt.
Jeg er ikke den som klarer å gråte og mase meg til hjelp. Er litt snill av meg der tror jeg, tenker at jeg ikke må ta plassen til de som virkelig trenger det..selv om det kom noen tårer hos legen i går! Men nå virker det som om det jeg har fått hjelper, så da skal jeg klare å vente til timen er i boks.
Hun sa også at det er veldig typisk å ha så vondt ved magesår/reflux, og at det ikke er farlig. Håper at hun har rett! 
|