|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Hildemor på slanking, her.
Det finnes tre typer standard kontrakter å velge mellom. Disse er fastpris, flytende pris (standard variabel kraftpris) og spotpris (markedskraft). Spotpriskontrakter reagerer umiddelbart på prisendringer, mens flytende kontrakter henger etter noen uker både opp og ned. Med fastpriskontrakter betaler du samme pris sommer som vinter for strømmen i hele bindingsperioden.
Standard variabel pris er den strømavtalen som de fleste har.. Velger du å la strømprisen svinge, bør du velge spotpris - det får du betalt for.
Spotpris har i gjennomsnitt vært en billigere strømavtale enn standard variabel strømpris over tid, viser statistikk fra Statistisk sentralbyrå. Men i perioder har det vært gunstig med fastpriskontrakter, men da må du ha truffet riktig. Økende strømpriser har gjort at enkelte fastprisavtaler er blitt meget lønnsomme. Hvor mye du kan spare på å bytte strømavtale og kraftleverandør varierer.
Risikoen du løper ved en fastprisavtale, er at spotprisen i perioder bli lavere enn prisen du betaler i fastpris. Du kan dermed oppleve at din avtale ikke kommer ut som det billigste alternativet på lengre sikt. Dette er den prisen du betaler for å slippe å ta risiko.
Takk for informasjonen! Men jeg må si jeg fortsatt ikke er helt klok på hva jeg bør velge ... Kanskje jeg bare går for standard variabel. Koster ikke mange hundrelappene i måneden for strøm her heller, ettersom leiligheten er så liten. Det eneste jeg vet for sikkert er at jeg vil bort fra Hafslund. De er innmari dyre!
Apropos utslett; Dersom det er syntetisk stoff i den strømpa så er det faktisk noen som reagerer på det når de er i ketose. Stort sett bare i starten, fordi ketonene kommer ut i porene når man har et stort overskudd. De som opplever det går det som regel over for etter en stund når kroppen får regulert fettforbrenningen ordentlig.

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|