Vis enkelt innlegg
Gammel 11-05-11, 15:19   #7635
Hildemor på slanking
Medlem

Hildemor på slanking sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Jeg bor i Dimmelsvik i Kvinnherad kommune
Alder: 54
Hildemor på slanking er ny på veien

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg skal skifte strømleverandør, da jeg bare av tåpelige bekvemmelighetsgrunner har hatt Hafslund nå siden jeg flyttet for et år siden, og de er rett og slett for dyre.
Kikker på konkurransetilsynet sine sider, og ser at Gudbrandsdal Energi kommer klart best ut. Mener å huske at de lå langt opp på listene deres tidligere også, for jeg vil jo ha en leverandør som er stabilt billig.
Men ... jeg må virkelig innrømme at jeg ikke skjønner forskjellen/fordelene/ulempene ift alle tilbudene, fastpris, spotpris, variabel etc. Hva lønner seg i lengden? Til opplysning bor i jeg i en liten bygårdsleilighet på ca 30 m2. Strømforbruket mitt er vel relativt beskjedent.

Det finnes tre typer standard kontrakter å velge mellom. Disse er fastpris, flytende pris (standard variabel kraftpris) og spotpris (markedskraft). Spotpriskontrakter reagerer umiddelbart på prisendringer, mens flytende kontrakter henger etter noen uker både opp og ned. Med fastpriskontrakter betaler du samme pris sommer som vinter for strømmen i hele bindingsperioden.

Standard variabel pris er den strømavtalen som de fleste har.. Velger du å la strømprisen svinge, bør du velge spotpris - det får du betalt for.

Spotpris har i gjennomsnitt vært en billigere strømavtale enn standard variabel strømpris over tid, viser statistikk fra Statistisk sentralbyrå. Men i perioder har det vært gunstig med fastpriskontrakter, men da må du ha truffet riktig. Økende strømpriser har gjort at enkelte fastprisavtaler er blitt meget lønnsomme. Hvor mye du kan spare på å bytte strømavtale og kraftleverandør varierer.

Risikoen du løper ved en fastprisavtale, er at spotprisen i perioder bli lavere enn prisen du betaler i fastpris. Du kan dermed oppleve at din avtale ikke kommer ut som det billigste alternativet på lengre sikt. Dette er den prisen du betaler for å slippe å ta risiko.

Jeg er vel ikke overvektig- bare underhøy
Hildemor på slanking er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse