Vis enkelt innlegg
Gammel 10-05-11, 21:32   #15
taraquin
Medlem

Medlem siden: May 2011
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Boots og kolesteroltesting

totalkolesterol er i mine øyne en ubrukelig test, fordelinga LDL, HDL og triglycerider er langt mer interessant, måling av partikkelstørrelsen til LDL er også viktig. Det finnes studier som viser at LDL og triglycerider går ned mer på lavkarbo enn lavfett, ironisk når de offisielle anbefalingene er å redusere fett og øke karbo. Kanskje apotekene, legemiddelindustrien og flere ønsker seg flere kunder?

Litt avsporing men jeg målte kolesterol for noen år tilbake. Jeg var da middels trent, levde på drittmat (åt godteri, snacks, brus, vanlig saft) hver dag, spiste margarin og styrte unna de fettkildene jeg kunne til fordel for karbo. Resultat: Totalkolesterol ca 4,5 hvorav 1,6 HDl, 2,3 LDL. Tror jeg hadde kommet bedre ut nå når jeg har redusert karbo til fordel for mye fett i form av bremykt, meierismør, olivenolje, hampolje, linfrøolje, nøtter, kokosolje og helmelk.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat