|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Det er gode spørsmål du stiller her. Det finnes andre meloner med lavere GI, både honning- og cantaloupe ligger på et medium nivå. Men uansett bør ikke frukt spises alene, men gjerne sammen med noe litt fettholdig, som nøtter, og gjerne også før et større måltid, sånn at det ikke blir liggende og gjære i magen, og ikke minst for å dempe blodsukkerstigning. Jeg spiser littegrann melon og bær ellers på sommeren, men med måte.
Ellers tenker jeg for min egen del at jeg nok kommer til å bre ut spekteret litt etterhvert også. Jeg er en sesongspiser, altså på den måten at jeg spiser mer bær og sånn på sommeren, frukt ellers tåler jeg dårlig. Men på sikt vil i hvert fall jeg spise mer nøtter og belgefrukt. Det er bra og smakfull mat med lav GI, og så lenge man holder seg sånn ca under 72-gramsgrensa så slipper man å tenke så mye på fettet også.
Håper dette var noe til nytte! Og gratulerer med å være ferdislanka! Det er jo helt vidunderlig! 
Tusen takk photo Det er ganske herlig. Og det er godt at jeg kan si det og føle at jeg er det uten at jeg kommer inn i en str 38. Når jeg va 16-noenogtjue var det målet mitt. Nå ble målet plutselig å trives i min egen kropp og jeg trives meg litt polstring faktisk. Rart med det
Jeg tenker mest litt frukt nå om sommeren. Regner med det blir å gå mest i jordbær, så da er det ikke så ille. Har kanskje lyst å bruke litt bønner og linser etterhvert, så jeg håper har sett litt på hvilke som har lavest GI. Jeg liker også quinoa godt. Ser det har en GI på 50, er det middels eller høyt? Jeg får vel prøve meg litt fram med forskjellig mat og se hva som funker. Har vondt i hodet i dag og mistenker det er fordi jeg spiste en del ananas i går (men det var så godt). Dersom jeg legger på meg får jeg heller stramme litt igjen.
|