|
Sv: Drikker du fløte fra kartongen og spiser smør med skje?
Opprinnelig lagt inn av AneHagen, her.
Fett er noe jeg har hørt hele livet er dårlig for kroppen og jeg forstår at det er noe man blir veldig skeptisk til.
For 1.5 år siden hadde jeg sagt meg enig - men jeg har nå lest så mye informasjon som avviser myten om at fett er farlig at jeg ikke lengre kan ha så mye respekt for fettredsel...
Du kan feks lese denne:
Den sier noe om en meta-analyse av over 20 studier på mettet fett og hjerte-/karsykdom, studiene hadde varighet i 5-23 år og inkluderte 350 000 mennesker... Bloggen er av en hjertelege/-forsker ved Haukeland og er mer enn nok bevis for at fettmyten er BUSTED!
Sitat:
Hvis man vil dele av sine gode erfaringer, gjelder det å dele på en kunnskapsrik og fornuftig måte, og ikke være belærende og skremmende 
Så du mener at du deler dine erfaringer på en kunnskapsrik og fornuftig måte? Er du flink til å linke til gode kilder for dine påstander? Feks dette med fettet... VET du egentlig nok om fett annet enn hva du har hørt andre snakke om? Har du kvalitetssikret informasjonen du kommer med?
Jeg liker ihvertfall dette sitatet fra din blogg:
Sitat:
Har du en lidelse som gjør at kroppen ikke klarer å få effekt av trening og det sunne kostholdet? Finn det som gjør at kroppen din kommer i balanse og klarer å jobbe sammen med deg igjen.
Det er dette de aller fleste på lavkarbokosthold har gjort...
For å være ærlig synes jeg det er du som opptrer noe belærende i dette tilfellet ... du mener vi bør la være og spise rent smør fordi DU blir kvalm... I tillegg forteller du oss at skal vi dele av gode erfaringer må det gjøres på en kunnskapsrik og fornuftig måte - mener du dette ikke blir gjort i dag? Forstår ikke heller hva du mener med "skremmende"...? Er det fettet - se over.
Og du - akkurat som det finnes variasjoner innenfor DITT kosthold - finnes det variasjoner innenfor lavkarbo.
Noen blir uvel av mye rent fett - og velger fettholdige matvarer istedet. Andre sliter med å få i seg nok fett - og elsker smaken av smør eller fløte. So what?? De spiser ikke slik for å gjøre deg dårlig og kvalm - de spiser slik fordi det har gitt de en bedre helse og en bedre hverdag - og til syvende og sist er DET det viktigste, eller hva? 
|