|
Sv: Drikker du fløte fra kartongen og spiser smør med skje?
Opprinnelig lagt inn av AneHagen, her.
Det er på en måte som om mange av dere vil fremheve hvor mye fett dere kan spise nå som dere har begynnt på LCHF at det skal skrytes av fettet som renner av maten Jeg får IKKE lyst til å begynne med det kostholdet når jeg bare leser fett fett fett.
Jeg skjønner deg godt jeg!
Når jeg la om kostholdet, så var det LAVkarbo som var cluet for meg. Fettet tenkte jeg ikke mye på i det hele tatt til å begynne med, og når jeg fikk fordelingsnøkkelen 70/25/5, så fikk jeg helt hetta. Jeg tenkte vektfordeling, og det er jo veldig, veldig feil. Fett gir jo over dobbelt så mye energi pr vektenhet som proteiner og karbohydrater, og ser man på energiinnhold blir jo bildet et helt annet.
Det tok litt tid før jeg skjønte hvorfor jeg måtte ha "alt det fettet", men det sier seg jo sjøl. Når du lever på et kosthold der karbohydrater står for den største andelen av energiinntaket, og så kutter ut hovedkilden til energi, så må du ta andre kilder til hjelp. Det er ikke mulig å spise nok proteiner aleine til å dekke basalforbrenninga uten å bli skikkelig dårlig, så da er det bare ett alternativ igjen: Fett.
Jeg har kutta ut sukker i alle former, poteter og mel.
Bortsett fra de tre tinga (OK, jeg unngår gulrot pg kålrot også) spiser jeg helt vanlig, norsk mat, dog med noen kreative løsninger for å erstatte melet. Poteter erstatter jeg med blomkål. Blomkålmos er jo så mye bedre! Supper og sauser som jeg før jevna med mel, jevner jeg nå med blomkål. -Og det smaker også mye bedre.
Jeg husker jeg måtte forklare meg veldig for familie og venner, men det gikk inn til slutt: Jeg har lagt om til et LAVKARBO-kosthold, der jeg erstatter "tomme" matvarer/ingredienser med mat som gir meg næring. Det betyr ikke det samme som at jeg spiser voldsomt mye fett:
- Maten jeg spiser nå er renere, fordi jeg lager mest mulig fra grunnen av.
- Maten jeg spiser nå gir masser av viktige næringsstoffer, ikke minst fordi jeg spiser mye mer fisk og grønnsaker enn jeg gjorde før.
- Maten jeg spiser nå inneholder nok mer fett enn tidligere, men ikke veldig mye, og jeg blander ikke fett og sukker.
Jeg spiser kort og godt vanlig, heilnorsk mat uten sukker, mel og poteter, og til festlige anledninger serverer jeg (evt tar med) lavkarborundstykker eller lavkarbokake, og alle som smaker synes de er veldig gode.
Jeg håper du er så tøff at du prøver ei periode med LCHF-kosthold, om ikke anna så for å se hvordan det virker på akkurat din kropp. -Men gjør det på en måte som passer deg. Ikke se deg blind på et "enormt" fettinntak. Ta heller utgangspunkt i proteinbehovet ditt, dropp de tomme karbene, og fyll på med fett til du dekker akkurat ditt energibehov.
-Og husk at det finnes masser av fett som ikke er smør og fløte. Jeg tror nok mange av oss velger fire skiver ost på knekkebrødet framfor et tjukt lag smør. -For ikke å snakke om en frisk avocadosalat til lunsj!
Og du: Takk for at du satte et par viktige tema på dagsorden her inne. Jeg håper du også hjelper oss å tegne et rettere bilde av oss lavkarbere der ute i høykarboverdenen også 
|