|
Sv: Hjelp! jeg øker i cm ... As we speak!
Det kan hende det er litt upassende, men jeg skriver allikevel, jeg...
Du minner veldig mye om hvordan jeg var på begynnelsen av 20 årene mine. Jeg er 163, og veide da 57 kg. Følte meg tjukk, fordi jeg ikke var like sylfide som venninnene mine som ikke hadde fått former. Jeg sultet meg ned i 51 - 52 kg en periode og var i grunn ikke fornøyd da heller... Ville gjerne vært tynnere. Trygt å si at jeg hadde utviklet en spiseforstyrrelse.
Nå 20 år senere har jeg vært på lavkarbo i litt over et år, og skulle ønske jeg hadde visst om det tidligere. Slankefokuset mitt for 20 år siden, gjorde sitt til at jeg ikke var fornøyd med mitt eget speilbilde og det gikk utover selvfølelsen min. Det førte igjen til at jeg ga blaffen, jeg var jo feit likevel... *teit - I know* - men resultatet var + 30 kg. Gjemte meg alltid bort og var rimelig sjenert, selv når jeg i andres øyne var normalvektig. Når jeg ser bilder fra den gangen, får jeg litt vondt av jenta jeg ser. Pen og slank, men uten selvtillit.
2 kg er ikke mye. Jeg ville ikke forsøkt med noen ekstremdiett i det hele tatt.
Jeg gjentar meg selv. Trener du? Tren styrke og kondisjon 2-4 ganger i uka, og du får mye bedre effekt enn om du sulter deg eller spiser ekstremt (ja, jeg kaller PSMF ekstremt - det samme med Skaldemann Fakir (og din versjon er enda strengere - dvs. du får for lite næring).
Jeg ville lagt om til et moderat lavkarbokosthold (Lutz/Hexeberg) og latt kroppen få næringsstoffene den trenger.
Lykke til!