Vis enkelt innlegg
Gammel 08-05-11, 22:24   #7
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fett vs proteiner - Er jeg ved ved et veivalg?

Opprinnelig lagt inn av cecmur, her.

Dette har jeg lest om på forumet før, i en annen tråd. Visstnok siter fra Pål Jåbekk

Er det dette du mener som skadelig?

Når det gjelder proteiner - må jeg spise opp mot 1 gram pr kg kroppsvekt også når jeg er i ketose? Jeg har som tidligere beskrevet ovenfor ikke regnet ut hvor mye proteiner jeg spiser om dagen

Legen min er vår familielege og har vært veldig behjelpelig i en periode jeg hadde det veldig vanskelig. I tillegg skal jeg inn til ham på et månedlig basis for nettopp å gå ned i vekt. Jeg skal forsøke å lese meg opp og legge frem studien (som jeg er sikker på han kjenner fra før), men må innrømme jeg kvier meg for å argumentere mot ham, særlig når vi har en så flott dialog ellers.

Ellers en gladnyhet: Jeg gikk på vekten i dag og oppdaget at jeg plutselig hadde gått ned 2.2 kg på få dager . Jeg har IKKE endret kostholdet etter legens anbefalinger annet enn at jeg har gått ned til ca 1500 kcal om dagen (siden tirsdag) - OG ikke spist etter kl.1900. Her tror jeg nemlig kanskje svaret ligger; Kveldsmåltidet.

Jeg må ellers få si at jeg er meget imponert over kunnskapen her inne, og takker for gode svar.

Ja, bedre forklart enn jeg kunne gjort det selv *ler* I tillegg får du problemer med å utnytte en del fettløselige vitaminer og mineraler om du reduserer kraftig på fettinntaket

Du MÅ ingenting. Det finnes et antall essensielle aminosyrer i protein som kroppen ikke kan lage selv - derfor er det svært viktig og spise NOK protein hver dag. 1 gram pr kilo kroppsvekt er en ca-mengde, siden alle de anbefalinger jeg har lest om på nett (fra statens, via VOF og innom fitness-sider) går fra 0.5 gram til 2 gram pr kilo kroppsfett (og veier man da feks 70 kilo betyr det fra 35 - 140 gram pr dag... og det er det ganske stor forskjell på å ha i seg )

Det er forståelig at man kvier seg for å være uenig med noen som faktisk er til støtte for en i vanskelige tider, siden man kan være redd for at man mister den fine tonen man har hatt. Nå er det også slik at hvis du mener å ha dokumentasjon på at han tar feil - og du er fornøyd med ditt kosthold - og merker god effekt -så ser jeg ikke problemet. Da er det vel viktigere at du gjør det som føles riktig for DEG og din kropp - enn å unngå konfrontasjon? Fint at du leser deg opp - jeg er sikker på at siden dere har så fin dialog fra før vil han være villig til å se at du kan ha rett. Du kan jo bare si at så lenge han skal følge deg opp - og sjekke blodprøver - og så lenge du selv er fornøyd og går ned i vekt - så har ikke så mange motargument å komme med

Når det gjelder reduksjon av kalorier er det flere som må gjøre deg - også på lavkarbo - for å gå ned i vekt. Jeg kan bare gjette på at det kan ha noe med å gjøre at kroppen synes det er lettere og utnytte energien fra tilført fett enn fra kroppsfett - men som sagt, kun gjetting!
Så lenge du spiser noenlunde etter fordeling at næringsstoffer, og føler at du er mett og fornøyd, så ser ikke jeg noe problem med reduksjon av kalorier. (Jeg har nok også en slik kropp - må ned i kalorier for å gå ned...)
Vedrørende kveldsmåltidet - mange har effekt av å spise siste måltid så tidlig som mulig - det kalles for periodisk faste, og vil si at man skal spise like mye som før (ikke vanlig faste altså) men innenfor færre timer - og det går lengre tid fra siste måltid en dag til første måltid neste dag.

Fint at du ser ut til å finne det som fungerer for deg!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat